zaterdag 26 januari 2008

Rekenen, wat willen we nou?


Toen ik 10 jaar geleden de pabo deed, was het bij het vak Rekenen & Wiskunde vooral van belang dat je realistisch rekenonderwijs leerde geven. Het mechanistische rekenen van daarvoor werd zo'n beetje in de ban gedaan. Dé manier om kinderen goed te leren rekenen was uitgevonden en wij (de nieuwe aanwas van leerkrachten) moesten dat waar gaan maken.

En nu zo'n 10 jaar later, kom ik steeds meer artikelen tegen dat het realistisch rekenen het ook niet is. Er zijn heel geleerde wiskundige mensen die nu zeggen dat die theorieën van het realistisch rekenen niet echt hout snijden. Wat moet je daar nu mee... En hun mening wordt gestaafd met onderzoeken naar het effect van het rekenonderwijs op de huidige populatie leerlingen van het basisonderwijs. Ze zouden veel minder kunnen.

Wat is nou waar?
Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. Wat ik steeds mis in de artikelen die is lees, is of er wel gekeken is of dat realistische rekenonderwijs wel gegeven wordt zoals het bedoeld is. Veel leerkrachten zijn namelijk geneigd om het rekenen uit te leggen op de manier zoals ze dat vroeger zelf geleerd hebben op de lagere school; zeer waarschijnlijk een mechanistische manier. En dat terwijl vrijwel alle scholen inmiddels zijn voorzien van realistische rekenmethodes.

Ik denk dat daar veel beter naar gekeken moet worden, voordat er conclusies getrokken worden welke manier wel of niet werkt voor de kinderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten