zaterdag 14 juni 2008

Materiaal scannen voor digibord


Gisteren publiceerde André Manssen een bericht op zijn weblog over het scannen van materiaal voor het digibord. Ik lees zijn weblog graag en meestal zegt hij zinnige dingen op zijn blog. Maar deze keer ben ik het hartgrondig met hem oneens.

Hij zegt namelijk dat het onzin is materiaal uit leerboeken te scannen voor gebruik op het digibord. Mijn mening is dat het in sommige gevallen wel degelijk zinnig is.

Ik zal hieronder 1 voorbeeld noemen, maar ik kan er meer geven:
Wij gebruiken pluspunt voor het vak rekenen. Op een gegeven moment komt er in groep 4 een les uit het gele boek (leerkrachtgebonden lessen) waarin de tafel van vier wordt behandeld door middel van twee kinderen die in de rij staan bij een attractie met een bootje. In ieder bootje kunnen vier mensen. En de opdracht die de leerlingen krijgen, is om te achterhalen in welk bootje (en over hoeveel beurten) de kinderen kunnen instappen. Vroeger (Krijt-periode) stond je dan als leerkracht met je lesboek op je buik aan te wijzen en moesten de kinderen in hun eigen boek meekijken omdat ze jouw boek niet konden zien. Je kon als leerkracht alleen maar aanwijzen en vertellen.
Nu gaat dat heel anders. De pagina staat levensgroot op het bord. De boeken voor de kinderen hoeven niet uitgedeeld te worden. En als leerkracht heb je de ruimte om niet alleen te vertellen en aan te wijzen, maar je kunt ook delen van het 'boek' bekladden met aantekeningen en hints. Ik heb deze les zowel in de Krijt-periode als in het digibord-tijdperk gegeven. En de leerlingen zijn veel meer betrokken bij de 'digibordles' dan bij de 'boekles' en leren naar mening dus meer.

Mijn advies aan digibordgebruikers is dus om juist wel te scannen. En met een goed kopieerapparaat is dat niet zoveel moeite.

Verder ben ik het overigens wel met André eens dat je ook veelvuldig gebruik moet maken van bronnen die hij noemt.

(plaatje gescand uit Pluspunt groep 4)

Meer digibord artikelen? Lees ook:
Getallenlijn op digibord
Vries je beamer
Klasverlichting en digibord

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

1 opmerking: