dinsdag 2 september 2008

Digitale evaluatie oftewel vragenlijsten gebruiken


Op deze site kun je de mogelijkheden van digitale evaluatie verkennen. Simpel uitgelegd gaat het over vragenlijsten die je op een zinnige manier kan gebruiken in je onderwijs. De site verwijst vervolgens ook naar een aantal tools waarmee je dat kan doen. De volgende twee bevelen ze zelf aan:

  • Thesistools.com

  • Zoomerang.com


  • Ik heb het (nog) niet uitgeprobeerd, maar de suggesties die aangegeven worden, maken mij wel nieuwsgierig naar de praktijk:
    Wat vonden de leerlingen van mijn les?
    Gebruik de vragenlijst als (digitale) toets.
    Wat weten de leerlingen al van het onderwerp? (beginsituatie)
    Inventariseer meningen over (politieke/maatschappelijke) onderwerpen en gebruik de resultaten als vertrekpunt voor een discussie.
    Laat de leerlingen zelf onderzoek doen bij vrienden, familie of in de buurt.

    Zoals gezegd: ik heb geen ervaring met dit soort vragenlijsten, maar de genoemde ideeën klinken wel goed.


    Ik werd hierop overigens geattendeerd door mijn subscriptions in delicious.
    Bron

    (plaatje via deondernemer.nl)

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten