zondag 14 september 2008

Hulp bij dyslexie


Sinds het begin van dit schooljaar heb ik in 'mijn RT' een kind met dyslexie. Ik heb de opdracht hem verder te helpen met spelling. (Lezen doet iemand anders.) Op masterplan dyslexie.nl en de dyslexie-site van het Expertisecentrum Nederlands is veel informatie te vinden voor leerkrachten die een dyslectisch kind in de klas hebben.

Als je met een dyslectisch kind aan zijn spelling gaat werken, zijn er drie elementen die belangrijk zijn:

1. Vergroten van het spellingbewustzijn

2. Automatiseren van spellingregels en -patronen

3. Toepassen van strategieën voor zelfcorrectie

Bij dyslectische kinderen is het van groot belang dat je niet de (spelling)methode als uitgangspunt neemt, maar het kind. Hoe onlogisch het kind zijn spelling(regels) misschien ook onthoudt, dat maakt niet uit. Als hij het maar onthoudt.

Ik ben afgelopen week mijn hulp gestart. Ik heb wat overleg gepleegd met de groepsleerkracht en de IB-er van onze basisschool. Die moeten er immers ook achter staan. Concreet ga ik voorlopig even het volgende met het betreffende kind doen:

  • Aan een sleutelhangerring komen 'zijn' spellingregels te hangen. Deze ring gaat langzaam gevuld worden met gelamineerde kaartjes. Hij maakt die kaartjes zelf. Op de voorkant van zo'n kaartje komt dan zijn omschrijving van de foutencategorie (bijv. -eer, -oor, -eur) en op de achterkant zijn regel waarmee hij kan onthouden hoe het ook weer werkt met die categorie. Op die manier bouwt hij een soort persoonlijk opzoekboekje.

  • Woordenboekgebruik trainen.

  • Leren werken met de spellingcontrole in bijvoorbeeld Word.

  • En vooral: eigen schrijfproducten laten maken. Daarbij de vorm (spelling) en de inhoud (verhaal) steeds laten scheiden.


  • Ik vind het een erg leuk proces om een dyslectisch kind te (mogen) begeleiden. Ik hoop dat hij wat aan mijn hulp heeft.

    Meer informatie is overigens te vinden via deze links:
    makkelijklezen.nl/ (uitgever boeken)
    www.tbraams.nl/hulpmiddelen.htm (overzicht van hulpmiddelen en leveranciers/uitgevers)
    steunpuntdyslexie.nl/ (ouders)


    Meer lezen op mijn blog?
    Spelling remediëren
    Spelling foutenanalyses in Excel
    Nieuwe AVI vanaf dit schooljaar

    2 opmerkingen:

    1. hoi Ik ben opzoek naar digitaal lesmateriaal voor mijn zoon die ernstig dyslectisch is en dcd heeft. daardoor maakt hij gebruik van een laptop dit als vervanging van pen en papier. weet iemand of er lesmateriaal uberhaupt digitaal aan te leveren is? in zijn geval gaat het om "spelling in de lift"
      mvrgr Sylvia Pijnenburg

      BeantwoordenVerwijderen
    2. Ik denk dat je het best even kunt kijken op de site van dedicon.
      http://educatief.dedicon.nl/

      Zij hebben veel schoolboeken al geschikt gemaakt voor mensen met een leeshandicap.
      Het zou zomaar kunnen dat Spelling in de Lift hier ook tussen zit.

      BeantwoordenVerwijderen