dinsdag 18 november 2008

Digiboeken


Op het weblog van Onderwijs van morgen (Malmberg) stond een tijdje geleden een bericht over digitaal papier. Een goed artikel waarin een overzicht gegeven wordt van de stand van zaken rond digitaal papier en e-books.

Voor kinderen op het voortgezet onderwijs zie ik grote voordelen omdat je met maar 1 boek onder je arm naar school hoeft in plaats van die grote en zware boekentassen.

Maar hoe zit dat nu met het basisonderwijs? Gaan wij ook nog wat merken van de ontwikkelingen rond digitaal papier? We kopen vooralsnog gewoon les- en tekstboeken die gemaakt worden van dode bomen. (Zoals sommigen dat zo mooi kunnen zeggen.)
Om over (werk)schriften nog maar niet te spreken. Die schaffen we jaarlijks aan.

Zijn er al basisscholen of leerkrachten die ervaring hebben met het gebruik van e-books in hun klas? Ik zou het graag horen.


(Plaatje via www.product-reviews.net)

Meer lezen
Mini-laptops ook geschikt voor basisschool?
Klaslokaal in de 21e eeuw
ActivArena en SmartTable

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

3 opmerkingen:

  1. Op de site www.edupaper.nl kun je lezen over wat projecten die met digitaal papier zijn gedaan. Zie bijv. http://tinyurl.com/5dym3v over wat bevindingen in het VO.
    Vorig jaar heb ik er ook nog iets over geschreven (zie http://www.gadgetsenonderwijs.nl/2007/01/limburgse-school-test-digitaal-papier.html).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Annet:
    Kijk, daar is iemand met verstand van zaken. Bedankt.
    Ik ga de genoemde sites eens bekijken.
    Ben gewoon nieuwsgierig.

    Welkom terug in blogland overigens. Ik las het bericht op je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Remko,

    Ik ben wel erg benieuwd naar je idee rondom de inzet van deze dingen.

    Bij Noordhoff, afdeling BAO ben ik wel aan het nadenken over de inzet van dit soort boeken. Ik ben erg benieuwd naar de ideeen uit de markt.

    Zien we de voordelen of alleen de nadelen (hoge prijs, zwart/wit, geen interactiviteit)?

    Hartelijke groeten, Marcel

    BeantwoordenVerwijderen