donderdag 29 januari 2009

Tijdtheorie


Mensen die een hoop te doen hebben (en wie heeft dat niet?), doen er verstandig aan om zo goed mogelijk met hun tijd om te gaan.

Via lifehacking.nl werd ik een tijd geleden geattendeerd op een blog over Timemanagement. Op dat blog werd een algemene theorie over timemanagement uit de doeken gedaan. Het blog is inmiddels verhuisd. En de theorie is op het nieuwe blog wat moeilijker te vinden.

De theorie valt uiteen in 11 componenten:
1. Capturing - Hoe en waar komen je taken cq. vragen binnen?
2. Emptying - Hoe leeg je je lijstjes snel?
3. Tossing - Wat gooi je weg?
4. Acting now - Wat doe je meteen?
5. Storing - Wat moet je bewaren?
6. Scheduling - Wat zet je in je agenda?
7. Listing - Wat zet je op (een) lijstje(s)?
8. Interrupting - Hoe zorg je dat je op tijd stopt of begint?
9. Switching - Hoe goed kun je schakelen?
10. Warning - Hoe laat je je waarschuwen als je systeem niet werkt?
11. Reviewing - Hoe en wanneer evalueer je je timemanagementsysteem?

Het mooie aan de posts op dat blog vind ik dat ze steeds eindigen met een aantal beheersingsniveaus: witte, gele, oranje of groene band. Een soort judo met de tijd, dus.


(plaatje via www.lanscape.nl)

Meer lezen?
6 manieren om 'ja' te krijgen
Kleverige websites maken
Veranderen, hoe doe je dat?

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

1 opmerking:

  1. hey remco,

    sorry maar ik zie net je ractie op mijn blog, op mijn inzending voor een stuk over dislexie. (wie dis leext is gek). Dank je voor je compliment! Ik weet dat het nu wrs veel te laat is maar je mag het ontwerp gebruiken mocht je dat nog een keer willen!

    groet Suus

    BeantwoordenVerwijderen