zondag 17 mei 2009

Expert op afstand


Ooit wel eens gehoord van de website www.expertopafstand.nl? Nou, ik wel.

"In de klas live via video- of webconferencing praten met experts die op dat moment ergens anders zijn. Met Expert op afstand delen deskundigen hun kennis en brengt de camera uw leerlingen op plekken waar ze anders nooit zouden komen."

Enige tijd geleden heb ik eens contact gezocht met kennisnet om wat meer informatie te krijgen over dit idee. Het bleek ook nog eens kosteloos te zijn. Voor mij reden om eens bij mijn collega's te informeren of iemand het leuk leek om eens een les via videoconferencing te doen. De leerkracht van groep 3 zag er wel brood in.

Waarom zou je dit nou willen? (Behalve dat het gewoon leuk is om te kijken hoe die techniek werkt..)
Drie redenen wil ik wel geven:
  • De reistijd van de expert of de klas is te lang.

  • Hetgeen je wilt zien, vindt in een ruimte plaats die niet te bezoeken is voor een klas kinderen.

  • De expert heeft materialen nodig die op school niet beschikbaar zijn.

  • Met dit idee haal je de wereld (makkelijker) dichterbij. En met de komst van digiborden in de klas en de (aanstaande) komst van glasvezel, wordt zulke technologie ook breder inzetbaar. Wat mij betreft dus een mooie aanvulling op het onderwijsaanbod.

    In Den Haag wordt het geregeld via Digitaal Leren. De contactpersoon met wie ik te maken heb (Roelf Wiersma), verzorgt de apparatuur en test de verbinding vooraf. Dat is inmiddels gebeurd. We hebben een soort grote webcam op school staan die rechtstreeks wordt aangesloten op het internet. Zonder tussenkomst van een pc dus. En die webcam sluit je dan aan op de beamer van het digibord. Aan de andere kant staat zo'n zelfde soort opstelling. Beide 'webcams' zoeken verbinding met een server van Kennisnet op het moment van de sessie. En dan kun je elkaar zien en met elkaar spreken alsof het een soort beeldtelefoon is.

    Wij gaan een sessie doen met iemand van stichting KNGF Geleidehonden. We hebben de sessie nu afgesproken op 26 mei. Hoe het een en ander verloopt, laat ik nog wel weten als we de sessie gehad hebben.


    (plaatje via dewizard.nl)


    Meer lezen:
    Doneren aan Klassetv?
    Deelbaar digibord
    Battle of concepts: klaslokaal van de toekomst

    Of abonneer je via RSS of email
    >>> Wat is rss?

    2 opmerkingen:

    1. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

      BeantwoordenVerwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

      BeantwoordenVerwijderen