zaterdag 6 juni 2009

www: WikiWijs-Widget


De berichtgeving over wikiwijs komt weer op gang.
Zie trendmatcher.nl, Marcel Kesselring, Kobus van der Slossen (ook hier), en Karin Winters.

Volgens mij gaat het succes van wikiwijs niet bepaald worden door de geweldige structuur die opgezet gaat worden. En ook niet door de beschikbaarheid van een immense hoeveelheid (open) bronnen.
Het succes gaat mijn inziens bepaald worden door de hoeveelheid 'meesters en juffen' die mee gaan doen. En dan niet de meesters en juffen die bovenop de innovatie zitten. Nee, je moet de 'gewone' basisschooljuf of de docent aardrijkskunde zien te strikken.
Wikiwijs moet in mijn ogen gaan zorgen dat het netwerk van onderwijzend Nederland aan elkaar geknoopt gaat worden door middel van de profielen die veel juffen en meesters nu al hebben. Ik ken maar een paar collega's die geen hyvesprofiel hebben. Een aantal zijn lid van communities van kennisnet. En weer anderen hebben een blog of een profiel op linkedin. Zet die netwerken op de een of andere manier in.

Maak bijvoorbeeld een wikiwijs-widget dat op blogs, hyvesprofielen e.d. gebruikt kan worden. Zorg dat wikiwijs is waar de onderwijsmensen zijn op internet.
Er zijn vast techneuten of marketingmensen die zo'n idee tot in de puntjes kunnen uitwerken. Wie reageert?


(plaatje via ikiw.org)

Meer lezen:
Gaat Wikiwijs er zo uit zien?
Wikiwijs...in het onderwijs
Jog the Web

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

2 opmerkingen:

  1. Ik denk zelfs dat je van het internet af moet en de scholen in moet gaan om het te laten zien en promoten. En dan juist laten zien welk voordeel het heeft voor leerkrachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen gek idee, die community gedachte maar ben het met Kaj eens dat je volgens mij eerst fysiek met Wikiwijs ambassadeurs (laten dat dan de voortrekkers maar zijn) de boer op moet en dingen moet laten zien. Neem de doelgroep bij de hand.

    BeantwoordenVerwijderen