vrijdag 25 september 2009

Dedicon: dyslexie en ict


Tijdens de Remedial Touch II werden er diverse workshops en lezingen gegeven. Ik had me onder andere opgegeven voor een workshop over dyslexie en ict. Die werd verzorgd door Eugenie Tilman van Dedicon.
Ze vertelde het een en ander over de achtergrond van Dedicon en gesproken (school)boeken. Ze liet wat verschillende daisyspelers zien. En daarna liet ze zien hoe Kurzweil en Sprint+ werken, beide softwarepakketten die bedoeld zijn om dyslectici te ondersteunen tijdens lezen en spellen.

De reden dat ik er hier over wilde schrijven is, het volgende 'nieuws' (zij vertelde het; ik heb het op internet even opgezocht):

Dedicon maakt schoolboeken toegankelijk voor populaire dyslexiesoftware.
"...Dedicon bouwt in drie schooljaren (2009-2010, 2010-2011, 2011-2012) een collectie op van lesmaterialen die geschikt zijn voor gebruik in twee softwarepakketten die veelvuldig door dyslectische leerlingen worden gebruikt: Sprint+ en Kurzweil. Deze software stelt leerlingen in staat de inhoud van het boek niet alleen te lezen, maar ook te beluisteren met behulp van de tekst-naar-spraak-software die deel uitmaakt van de pakketten.

Scholen kunnen de bestanden bij Dedicon bestellen voor leerlingen die beschikken over een dyslexieverklaring, vanaf groep 5 in het primair onderwijs. De eerste bestanden komen naar verwachting al in november 2009 beschikbaar.
..."


Verder noemde ze ook de website www.aangepast-lezen.nl, waar een catalogus te raadplegen is van boeken die op daisy-cd beschikbaar zijn.

Al met al was het voor mij vrij verhelderend.


(plaatje van dedicon.nl)

Meer lezen
Remedial Touch II
Dyslexie lettertype
Digiboeken

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

2 opmerkingen:

  1. Op de site
    http://www.orionwebbox.org/?gclid=CPSpnKKFjZ0CFVtB3goduDoT2A d waar informatie staat over het nieuwe apparaat 'Orionwebbox', waarmee u gesproken leesmateriaal op basis van een abonnement kunt beluisteren, staat niets over dyslexie.

    Wordt het vergoed bij mensen met een dyslexieverklaring? Waar kan ik daar informatie over vinden?

    Alvast hartelijk dank,

    Karin de Jager

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In oktober vorig jaar postte ik een bericht over de vergoedingsregeling voor dyslexie die op 1 januari 2009 in is gegaan. Daar wilde ik nu ook naar verwijzen, maar de genoemde link in die post werkt niet meer. (Dat heb je nou eenmaal met internet, het...)

    Hier is meer informatie te vinden over de vergoedingsregeling. Ik heb me laten vertellen dat het per zorgverzekeraar verschillend kan zijn wat er precies vergoed wordt. Het is dus ook zaak om bij de zorgverzekeraar navraag te doen.

    Voor meer informatie zou ik sowieso de site masterplan dyslexie even grondig bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen