zondag 1 november 2009

Motorische ontwikkeling van jonge kinderen en ICT

Via Lieven Coppens:


Laat ik nou sowieso niet zo'n grote voorstander zijn van (veel) computergebruik bij jonge kinderen. Volgens mij moeten peuters en kleuters vooral veel rennen, vallen en opstaan, kleien, met een stokje in de modder roeren, knoeien met verf, papier scheuren, tenten bouwen, klimmen waar ze klimmen kunnen en nog meer van dat soort activiteiten.
De ervaringen die ze via die zintuigen opdoen helpen ze later veel beter de wereld te begrijpen en te voelen dan de platte wereld van internet en tv.

Wat vind jij?

Meer lezen
Spelen met computerblokjes
Letop.be
Digitale prentenboeken

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

2 opmerkingen:

  1. wees kritisch2/11/09 14:31

    Ik ben voor alles met mate, maar dit is weer eens goedkope propaganda zonder enige onderbouwing zoals je vaak op YouTube tegenkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @wees kritisch:
    Je hebt gelijk als je zegt dat het een reclamefilmpje is. Aan het eind zie je een webadres en als je dat bezoekt, willen ze daar vooral een Tootie theorie verkopen, lijkt het. De Tooties waar ze het over hebben, zijn volgens mij gewoon pittenzakjes.

    Toch ben ik zoals gezegd van mening dat motorische en sensorische vaardigheden voor jonge kinderen belangrijker zijn dan ze zo snel mogelijk computervaardigheden aan te leren. Het bedienen van een muis kunnen ze hun hele leven nog.

    Nouja, eigenlijk is het te hopen dat een van die kinderen later iets beters bedenkt dan een muis. :-)

    BeantwoordenVerwijderen