woensdag 21 oktober 2009

Het voordeel van advertenties op je blog


Voordat ik er aan begon heb ik lang getwijfeld of ik het wel moest doen.
Vorig jaar november heb ik er een poll aan gewijd. De reacties waren divers, maar overwegend negatief. Ik zou het niet moeten doen. Redenen die aangegeven werden waren:
de uitstraling van mijn blog zou ik er mee schaden;
ik zou mijn onafhankelijkheid verliezen;
en ik zou er toch niet zo heel veel aan over houden.

Toen besloot ik in eerste instantie naar mijn lezers de luisteren.

Maar na een tijdje op een lager pitje geblogd te hebben, kwam ik weer terug. En het Blogger-dashboard had er een tabblaadje bij gekregen. Onder het motto: "je kunt beter spijt hebben van dingen die je gedaan hebt, dan van dingen die je niet gedaan hebt", ben ik mijn beslissing gaan heroverwegen. En in juli dit jaar heb ik bij de opfrisbeurt van mijn blog toch de stap genomen.

Er ontstond in de reactie nog even discussie tussen Willem en Marcel.
Marcel vroeg me om jullie op de hoogte te houden of het iets oplevert. Bij deze wil ik dat best doen. Het is namelijk (bij mij) geen vetpot.
Ik heb sinds juli het Adsense-programma 'aan' staan. De eerste maand leverde helemaal niets op. Daarna komt er druppelgewijs steeds een paar cent binnen. We zijn nu ongeveer 4 maanden verder en ik heb nog geen tientje bij elkaar gesprokkeld. Dus voor de opbrengsten hoef ik het niet te doen. Zeker als je weet dat je pas bij 70 euro iets van Google krijgt.

Waarom staan die advertenties er dan toch nog op?
Nou, eigenlijk is dat heel simpel.

Ik schrijf vooral over onderwerpen die mij interesseren. En Google is vrij goed in links ernaast te plaatsen die daar prima bij passen. Daar zitten geregeld links tussen waarvan ik nog nooit gehoord had. En die bezoek ik dan. Een soort reclamefolders op je deurmat waar je zelf om gevraagd hebt dus.

Er kleeft wel een nadeeltje aan bovenstaande. Want ik mag van Google Adsense niet zelf op mijn advertenties klikken. Daarmee zou ik voor mezelf inkomsten genereren. En dat vinden ze niet goed. Ik weet niet hoe ze daar achter komen, maar dat kunnen ze ongetwijfeld. En je straf is dan dat je uit het Adsense programma gegooid wordt.

Mijn oplossing daarop is ook weer vrij simpel. Aan de linkerkant heb ik een uitgebreide versie van de advertenties staan en daar staat het webadres van de link er gewoon bij. Dat adres tik ik dan zelf wel in in mijn browser. Werkt ook. :-)

Wat zijn de ervaringen van anderen met advertenties op hun blog?
Willem? Pierre? Jeroen? Annet? André? Patrick? Iemand anders?


(Plaatje van candybox.nl)

Meer lezen
Werken op een ander niveau
WitBlauw in een nieuw jasje
Gezien worden

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

maandag 19 oktober 2009

Elke's muur over Wikiwijs


Elke is een muur gestart waar je vragen of antwoorden over Wikiwijs kwijt kunt.
Zie dit bericht. Daar is de muur ook te zien als dat hieronder niet lukt.



Ook Annet schreef over de bijeenkomst van de gebruikersadviesgroep.
Het programmaplan van Wikiwijs is hier te downloaden.


(plaatje van openserviceblog.wordpress.com)

Meer lezen
www: WikiWijs-Widget
Gaat wikiwijs er zo uitzien?
Wikiwijs in het onderwijs

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

vrijdag 16 oktober 2009

Hoeveel tijd krijgt een ICT-coördinator op een basisschool?


Interessante vraag die gesteld werd op de scholenlijst.

Nou heb ik het voor mezelf op mijn school wel aardig geregeld. Ik ben ooit begonnen als ICT-coördinator toen ik ook een LIO-er begeleidde. En het jaar erna weer, en daarna weer. In de tijd dat de LIO-er voor de klas stond, had ik tijd genoeg voor ICT. (Ik had overigens ook andere taken.)
Daarna kwam de vraag hoeveel tijd ik daadwerkelijk nodig had puur voor ICT. We hebben dat toen vastgesteld op 1 dagdeel in de week. En dat blijkt in de praktijk voor mij goed te werken, maar dat komt ook omdat mijn overige taken ook RT taken bevatten en daardoor kan ik goed schuiven met mijn tijd.
Want als een digibord het niet doet, kan dat geen dagen duren, zeg maar. Men verwacht onmiddellijke actie. En dat is nou eenmaal onmogelijk als je zelf voor de klas zou staan. (Of niet?)

Van collegascholen binnen onze stichting weet ik dat er op iedere school anders mee omgegaan wordt. Dat hangt vaak af van wie de ICT-er is (en wat ie op ICT gebied in huis heeft aan (technische) kennis), wie de directeur is en wat het beleid met betrekking tot extra taken op een school is.

Ik vind de vraag interessant omdat de ICT tegenwoordig op iedere school wel werkt. (Toch?) Maar tegelijk blijft vrijgeroosterde tijd voor de ICT-coördinator hier en daar een discussiepunt.

Hoe wordt daar door jullie over gedacht?


(plaatje van relatie-geschenken.nl)

Meer lezen
ICT Trends voor de basisschool
ICT op een basisschool
[Postvak In]: vraag over elo

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

dinsdag 13 oktober 2009

Werken op een ander niveau

De stichting waar mijn school toe behoort heeft het een en ander bovenschools geregeld. Uiteraard personeelsadministratie, gebouwbeheer e.d. Daartoe hebben we een stafbureau waar mensen in dienst zijn die dit soort zaken regelen.
Omdat degene die de ICT zaken tot nu toe altijd behartigde, andere werkzaamheden erbij kreeg, zochten 'ze' iemand die die taken wilde overnemen.

En laat ik daar nou voor gevraagd zijn. En laat ik daar gisteren nou 'ja' tegen gezegd hebben. Per 1 november mag ik de stichting gaan vertegenwoordigen m.b.t. ICT zaken.
Daarnaast blijf ik overigens gewoon mijn oude taken op school doen. Want de functie waar het om gaat is voorlopig vastgesteld op 1 dagdeel in de week.

Ik ben uiteraard erg blij met deze kans. En ik hoop dat ik de verwachtingen ook kan waarmaken. Het lijkt mij in ieder geval een grote uitdaging om op een ander niveau te gaan werken.



Meer lezen
Master of Learning & Innovation, helaas...
ICT Trends voor de basisschool
Kracht van het digibord

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

zondag 4 oktober 2009

Typeles


In een artikel in Vives wordt gesproken over typelessen op de basisschool.
In opdracht van Ticken.nl schijnt Maurice de Hond een peiling te hebben gedaan over de wenselijkheid van typelessen op de basisschool. De meerderheid van de ondervraagden is voor het aanbieden van typelessen.

In eerste instantie dacht ik: "Ja, lekker makkelijk... Ticken wil typelessen verkopen. En Maurice de Hond weet hoe hij zijn vragen moet stellen. En uiteraard komt er dan een antwoord uit dat de opdrachtgever bevalt."

Maar goed, ik ben zelf ook erg blij dat ik ooit met 10 vingers heb leren typen. Mijn ouders hebben me dat, toen ik tiener was, aangeraden. Dus ik geef Ticken.nl het voordeel van de twijfel.

En daarbij heb ik de website van Ticken eens bekeken. En ik moet zeggen dat ze het goed aanpakken. Ze zijn niet duur. En er is een schoolsubsidie mogelijk. Voor ieder kind dat de typecursus op Ticken.nl doet en dat bij jou op school zit, kan de school een subsidie krijgen van 3,50 euro. Als je een gemiddelde klas (ik zeg: 25 leerlingen) zover krijgt om die typecursus te gaan volgen, vangt de school dus: 87,50 euro. Het enige dat je hoeft te doen is een klein beetje reclame maken voor een typecursus.

Om Ticken.nl niet helemaal de hemel in te prijzen en met beide benen op de grond te houden, hier ook nog wat links naar andere (online) typecursussen:
- TypeTopia
- Typecursus voor kinderen van de LOI
- Typeles-online

Over het argument dat kinderen moeten leren typen omdat ze later in hun volwassen leven nog maar 1% zullen schrijven en 99% zullen typen, kun je zelf je mening vormen. Lees daarvoor bijvoorbeeld dit artikel op schriftontwikkeling.nl


(plaatje van itelect.nl)

Meer lezen
13 keer opletten bij emailgebruik
Snellezen
6 manieren op 'ja' te krijgen

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

donderdag 1 oktober 2009

Nog lang niet uitgeteld


Het laatste bericht in de serie over de Remedial Touch II van vorige week.

In België is een grafisch bureau met het idee gekomen om spellen te ontwikkelen voor het gebruik tijdens rekenremediëring. Er zijn twee boeken uitgebracht die verschillende problemen in het rekenen behandelen met daaraan gekoppeld een spel waarmee je dat probleem te lijf kunt gaan.
De boeken heten:
- Nog lang niet uitgeteld
- De komma vertelt

Volgens de man en de vrouw die de 'kraam' bemanden, was het boek heel goed losstaand te gebruiken. De spellen worden zo goed beschreven dat je met een beetje handigheid ook een eigen variant in elkaar kan knutselen. Wie minder tijd heeft, kan natuurlijk (een selectie uit) de spellen zelf bestellen.

Voor prijzen en meer informatie verwijs ik naar Geelpunt.be.

Ze zijn overigens een samenwerking met Schubi aangegaan om de spellen ook aan te bieden voor gebruik tijdens zelfstandig werken.


(plaatje van geelpunt.be)

Meer lezen
Remedial Touch II
Rekentoets voor anderstaligen
Maatwerk Rekenen, een gebruikersverslag

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...