zaterdag 9 januari 2010

21 dingen in onbruik in 2020


"Welcome to TeachPaperless. This is a blog meant to help teachers create and maintain SocialTech-integrated Paperless Classrooms. In addition, our community regularly posts and comments on all aspects of paperless, digital, and technological culture as it relates to education."

Dat staat op het blog TeachPaperless. Zij schreven een bericht dat mijn aandacht trok: 21 Things That Will Become Obsolete in Education by 2020.

In het kort (en in het Nederlands; dat vind ik zelf wel prettig) is hun lijstje als volgt:
21 dingen die in het onderwijs in onbruik raken eer het 2020 is.
1. bureaus
2. taalpracticumlokalen
3. computers
4. huiswerk
5. de rol van gestandaardiseerde testen voor toelating
6. gedifferentieerde instructie als teken van goed leraarschap
7. angst voor wikipedia
8. paperbacks
9. aanwezigheidsplicht
10. lockers
11. ICT afdelingen
12. gecentraliseerde instituten
13. organisatie van onderwijs in jaarklassensysteem
14. onderwijs dat faalt in het integreren van sociale technologie
15. betaalde of uitbestede deskundigheidsbevordering
16. huidig systeem van studiepunten
17. 10 minuten gesprekken tussen ouders en leraren
18. typisch cafetaria voedsel
19. uitbestede grafische vormgeving en websitebeheer
20. high school algebra I (Deze vertaal ik niet, want ik snap hem niet.)
21. papier

Je kunt het met items op bovenstaande lijst eens zijn of niet. Dat vind ik eigenlijk niet zo interessant. Wel interessant vind ik het feit dat ze het hebben over veranderingen die typisch 21e eeuws zouden zijn. Dan denk je al gauw aan ICT-gerelateerde veranderingen; veranderingen die technologisch van aard zijn. Maar bovenstaande lijst laat ook zaken zien die maar zijdelings raken aan ICT.
Ik raad aan de volledige blogpost te lezen.
Over wikipedia-angst gesproken: als je wilt weten wat er echt in 2020 gebeurt, klik hier. ;-)

Eén ding staat in ieder geval vast: veranderingen zullen er altijd wel zijn.
Wist je trouwens wat de beste manier is om met veranderingen om te gaan?
Ze zelf bewerkstelligen.


(Plaatje van tuinfreakina130260.web-log.nl)

Meer lezen
Cloud computing voor de basisschool
M2desk, multimediale leerlingtafel
Spelen met computerblokjes

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten