vrijdag 12 maart 2010

Winkwaves schoolplein


Al eerder berichtte ik over de zoektocht naar een intranetoplossing voor onze stichting. Ik zette toen Sharepoint en Teachportal even naast elkaar. Op die post heb ik veel reacties ontvangen (zowel online als telefonisch), waarvoor dank.
Inmiddels heb ik in gesprek met Marcel Kesselring (blog Back2School) gesproken over Winkwaves Schoolplein. Buiten het feit dat nog niet bekend is of we voor deze omgeving gaan kiezen, wil ik er in deze post wel even aandacht besteden.

Winkwaves schoolplein - Kronkels, mensen en groepen
Op Winkwaves schoolplein draait het om het verbinden van mensen. Iedereen met een profiel kan bijdragen leveren. Een handige link, een blogpost, een document. Iedereen kan posten. Dat worden kronkels genoemd.
Vervolgens kan ook iedereen een groep oprichten waarvoor hij dan weer andere mensen kan uitnodigen. De oprichter van een groep is de gastheer en blijft de aanjager van de groep. Groepen kunnen open (publiek) of besloten zijn. Dat bepaalt de gastheer.
Uit alle bijdragen en profielen worden trefwoorden gedestilleerd door het systeem. Op die manier komt er op een organische, groeiende manier een overzicht van wie kenners zijn van welke onderwerpen.

Naast het gebruik van kronkels kun je ook korte berichtjes sturen naar anderen. Dat heet dan roezemoezen.

In de instellingen van je profiel kun je aangeven op welke manier je op de hoogte gehouden wil worden van de activiteiten op Winkwaves schoolplein. Dat kan via email, maar ook rss behoort tot de mogelijkheden.

De originele naam van het concept is kenniscafe, maar dat achtten de makers geen geschikte naam voor scholen. Daarom is voor 'schoolplein' gekozen. Mooie keuze, lijkt mij.

Als je wil zien waar ik het nou allemaal over heb, kun je op de volgende plekken terecht.
Kenniscafe
Plein66.nl
Winkwaves schoolplein

Uiteraard kun je ook terecht op de site van Winkwaves voor meer informatie.

En op Marcels blog vind je een artikel hierover.

Qua prijs zit het tussen Sharepoint en Teachportal in. Ook in fucntionaliteit, beheer en gebruiksvriendelijkheid zijn er (grote) verschillen. Onze keuze moet nog gemaakt worden.

Meer lezen
2 oplossingen voor een intranet
7 manieren om je expertise in de etalage te zetten
Cloud computing voor de basisschool

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

2 opmerkingen:

  1. Op verzoek van Marcel Kesselring heb ik voor de Teachmeet bij de Ipon even een account aangemaakt en er even rondgekeken. (speelde de drukke moeder). Mij lijkt de omgeving een mooie start voor met name communicatie intern en met ouders. Beetje los met een roezemoes maar ook een agenda functie en een groepsbeheer. Voor een basisschool een goede optie. Ik weet niet of er een algemeen nieuws deel in zit, lijkt mij wel Ken de prijsstelling niet...maar gebruiksvriendelijk genoeg om eens uit te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Karin:
    Ik had je inderdaad al even voorbij zien komen in de demo van de omgeving.
    Ik vind het in ieder geval een systeem dat in deze tijd past.

    BeantwoordenVerwijderen