maandag 31 januari 2011

Interactieve beamer

Afgelopen woensdag ben ik (ook) op de NOT geweest. Daar kwam ik een product tegen dat ik nog niet eerder gezien had: een interactieve beamer.

Terwijl de discussie gevoerd wordt tussen het digibord en het touchscreen, is dit stukje hardware misschien wel de gulden middenweg.
Zie hieronder het reclamefilmpje van Epson.



Terwijl ik naar dit filmpje zocht vond ik nog een recent bericht op het blog van beamerexpert.

Deze beamer heeft niet het nadeel van de slagschaduw van de gewone beamer. Hij heeft niet het nadeel van een spiegelend oppervlak van een touchscreen. En omdat je op ieder oppervlak kunt projecteren, is het een stuk goedkoper in aanschaf.
Daarbij reageert de pen erg snel. Dat is vooral voor mensen die nogal snel willen schrijven op hun digibord goed nieuws.

Oja, het bedrijf waar ik de beamer tegenkwam was isisconcepts. Het was even zoeken om de beamer terug te vinden op hun site. Die blinkt niet uit in duidelijkheid.

Meer lezen
Ontwrichtende innovatie op school
Spelen met computerblokjes
Bas in de klas op het digibord

Of abonneer je via RSS of email >>> Wat is rss?

2 opmerkingen:

  1. Hallo Remko,
    Ik heb deze beamer in mei 2010 2 dagen te leen gehad. Even kort mijn bevindingen:
    + (bijna) geen slagschaduw
    + werkt / reageert snel, vergelijkbaar met Activ
    + bij andere digiborden is het projectievlak in mijn ogen de zwakke/dure schakel, hier niet.
    - als je met je lichaam tussen de pen en de beamer staat, werkt het niet. Dell heeft trouwens een vergelijkbaar product(zoek op Youtube op Dell S300wi), waarbij dit probleem niet voorkomt. Met de pen van Dell hoef je zelfs niet eens bij het bord te staan om het bord te bedienen(deze heb ik helaas nog niet uitgebreid kunnen testen).
    Wij (DaCapo College) waren erg positief en vonden het een verbetering t.o.v. Activ, kortom: een offerte aangevraagd. De beamer zelf is relatief goedkoop, maar er zat geen software bij (toen, hoe dat nu is weet ik niet)en hij is niet in hoogte verstelbaar. Dit was bij ons een belangrijke eis. Wij wilde 16 stuks bestellen voor boven een whiteboard te bevestigen en mee te laten bewegen. Maar toen kwam de offerte en bleek de prijs voor 16 super de luxe Activboard lager te zijn dan voor onze Epson variant.
    Kortom Epson is een mooi/goedkoop product als je hem op een vaste plek aan de muur bevestigd en er gratis software op installeert.

    Groeten,
    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Rob,
    Dat is een duidelijk verhaal. Bedankt voor je aanvulling.

    BeantwoordenVerwijderen