donderdag 26 januari 2012

Kritiek op Apple


Apple zegt dat ze de studieboeken opnieuw hebben uitgevonden. Op 19 januari brachten ze nieuws over iBooks 2, Author en iTunes U. Behalve het jubelverhaal van Apple zelf, las ik hier en daar ook wat kritiek. Karin Winters gaf daarbij ook een snauw naar Kennisnet.

Op Netties.be stonden drie artikelen die de boel een beetje nuanceerden. In ieder geval de moeite van het lezen waard, vond ik.

1. iBooks
Lees vooral het hele artikel, maar hier alvast een klein stukje: "Er is trouwens nog een praktisch probleem met deze iBooks, zoals Business Insider (3) opmerkt. Een iBook zal ongeveer 1,5 tot 2 GB groot zijn. De goedkoopste iPad heeft 16 GB opslagruimte. Een student heeft een leerboek nodig voor elke cursus, vooral in de hogere graden. Zijn iPad zal nauwelijks voldoende ruimte hebben voor deze iBooks, plus de eigen muziek- en filmbestanden..."

2. Author
Ik citeer weer een klein stukje: "Het probleem ligt bij de verspreiding van het boek. (...) Wat A. wil zeggen dat jij jouw boek, als het niet goedgekeurd wordt door Apple, via geen enkel ander kanaal mag verspreiden, en B. dat Apple in de toekomst bepaalt hoe de leerboeken er gaan uitzien."

3. iTunes U
Nogmaals een citaat: "Nu zijn deze iTunes U cursussen van onderdeel van de iTunes store omgevormd tot een app voor iPad of iPod. Wat dus nog meer gesloten is dan voorheen, want toen kon je tenminste nog, als je geen Apple computer of iPad/iPod had, de cursussen oproepen via iTunes op je Windows computer. Even moesten we toch slikken toen we dit lazen (...)"

Verder schreef Wout Arets op Frankwatching een stukje waar mijn tenen krom van in mijn schoenen gingen staan. Gelukkig werd zijn jubelverhaal in de reacties wat gerelativeerd.

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb zelf een iPad. En ik gebruik hem iedere dag. Maar het is een consumentenapparaat. En zo'n apparaat kan zeker bijdragen aan een positieve verandering van het onderwijs. Maar dan moet het wel veel minder gesloten worden. Kennis ontwikkelt zich als er gedeeld wordt. En daar is Apple niet goed in. Ze willen alles in eigen hand houden.


(bron plaatje)

Lees meer
iPad gebruiken in het basisonderwijs?
ICT competenties voor leraren
Cubelets: bouw je eigen robot van slimme blokjes

Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss

Geen opmerkingen:

Een reactie posten