maandag 2 juli 2012

Belemmeringen gebruik ICT in het onderwijs

In juni schreeft Wilfred Rubens op zijn blog over belemmerende factoren voor het gebruik van ICT in het onderwijs. Hij haalt hierin een artikel van MindShift aan dat rapporteert over het NMC Horizon Report 2012: K-12 Edition.

Naast de belemmerende factoren die MindShift en Wilfred Rubens noemen, wil ik nog een duit in het zakje doen die wat praktischer van aard zijn bij het gebruik van technologie in de klas. Ik zie namelijk de volgende belemmerende factoren voor het gebruik van ICT in het onderwijs:

1. Veel (leer)activiteiten zijn zonder ICT goedkoper te doen en hebben net zulke of soms betere (leer)resultaten. Dan rechtvaardigt het gebruik van ICT de extra investeringen niet.

2. Non-tech middelen zijn meestal minder storingsgevoelig. En als er (ver)storingen optreden, zijn die makkelijker op te lossen. Een gebroken punt van een potlood of een schrift dat vol is, is door iedereen op te lossen.


Meer lezen
Het Nieuwe Werken niet voor iedereen handig
FilterBubbles niet gewenst
iPeuters

Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss

2 opmerkingen:

  1. Erger nog. Op de scholen waar ik ben geweest, is er niet op een normale manier met PC's te werken. Verouderd, traag, mag niet wat kosten, etc. Kortom niet werkbaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben bang dat dat op teveel scholen het geval is. In welke regio stonden de scholen die je hebt bezocht?

    BeantwoordenVerwijderen