donderdag 25 oktober 2012

6 experts basisonderwijs en ICT (om te vinden en te volgen)

Er wordt in onderwijsland heel veel gescoopt, geyurld, geretweet of op een andere manier gedeeld. Het gevaar hierbij is dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Nu heb ik niet de illusie dat ik met deze blogpost dat probleem oplos. Sterker nog, misschien draag ik er wel aan bij. Ik ga in deze blogpost namelijk een paar bronnen noemen waarvan ik vind dat leraren in het basisonderwijs in ieder geval kennis genomen zouden moeten hebben. Bij het vinden van (goede) bronnen, gaat het er volgens mij om dat je personen weet te identificeren die relevante zaken delen.
De mensen in onderstaand lijstje hebben mijn inziens hun sporen verdiend.

Jack Nowee
Hij maakt al jaren webpaden. Dat zijn online opdrachten die hij overzichtelijk verzameld heeft in Yurlspagina's. Sinds kort houdt hij ook een blog bij.
- webje.yurls.net
- webpaden.blogspot.com

Marieke van Osch
Zij heeft een overzicht gemaakt van apps die in het basisonderwijs gebruikt kunnen worden. Het overzicht heeft betrekking op iOS, maar wellicht kun je (veel) van de apps ook terugvinden in de Google Play Store en straks de Microsoft AppStore. Verder heeft zij een concept bedacht dat Flapped Classroom heet.
- overzicht iPad apps (versie mrt2012)
- overzicht iPad apps (versie juni 2012)
- Flapped Classroom
- Website: move.nu

André Manssen
Hij houdt al jaren een weblog bij en deelt via meerdere kanalen alles wat hij vindt dat in het basisonderwijs gebruikt zou kunnen worden. Hij heeft ondermeer een wiki gemaakt waarin hij beschrijft hoe je bloggen zou kunnen inzetten in het basisonderwijs. Daarnaast houdt hij ook een yurls bij waarin allerlei klassenblogs verzameld staan. Voor als je naar goede voorbeelden zoekt.
- Weblog 'It's all in the cloud'
- Oude weblog 'Computers in de klas'
- Wiki 'webloggen in het onderwijs'
- Overzicht klassenweblogs
- Overzicht van website die hij bijhoudt

Marije Andringa
Zij verzamelt materiaal dat vooral geschikt is om bij kleuters met ICT aan de slag te gaan. Ze heeft pagina bij Scoop.it, bij yurls, bij Pinterest en een eigen site.
- Kleuters en ict (Scoop.it)
- Eigen site: jufmarije.nl
- Kleuters en het digibord (Yurls)
- Overzicht knutselideeën (Pinterest)

Linda Humme
Zij doet vooral veel rondom digiborden. Ze houdt een yurls bij met allerlei digibordlessen en maakt ook veel lessen zelf. Vooral gericht op bovenbouw.
- Yurls
- lindahumme.nl

Gerard Dummer
Hij schrijft op zijn weblog over ICT gebruik tijdens de opleiding tot leraar basisonderwijs. Daarnaast heeft hij (mee)gewerkt aan een website over het gebruik van Google Earth in de klas en het project Wikikids. Hij deelt zijn presentaties via Slideshare.
- Blog: Gerard Dummer
- Werken met Google Earth
- Slideshare presentaties
- Wikikids.nl en zijn bijbehorende gebruikerspagina


Ik probeer met bovenstaand lijstje allesbehalve volledig te zijn. Suggesties voor aanvullingen zijn welkom in de reacties.


(bron plaatje)

Meer lezen
Ik ben een Edublogger
Leren in netwerken
Aanbevolen blogs

Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss

2 opmerkingen:

  1. Dank voor het compliment en de mooie woorden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij bedankt voor de vele en goede berichten. Je zegt altijd: niet het vele is goed, maar...

    Bij jou is het zowel veel als goed. Dat is een kunst. En daarom ben jij voor mij een expert die in dit rijtje thuis hoort.

    BeantwoordenVerwijderen