dinsdag 23 oktober 2012

Evernote helpt organiseren

Evernote is een programma waarin je notities kunt opslaan. Die notities worden ergens 'in the cloud' opgeslagen en kun je vervolgens op ieder apparaat beschikbaar maken op elk moment.

Een tijd geleden heb ik Evernote serieus in gebruik genomen. In een vorige blogpost beloofde ik om erop terug te komen en dat doe ik dus bij deze.

Wat heb je nodig om Evernote te gebruiken?
1. Eén of meerdere apparaten met internettoegang (computer, tablet, mobiel)
2. Een account bij Evernote. Dat kan gewoon gratis.

Wat krijg je ervoor terug?
1. Online afgeschermde opslag van notities.
2. Mogelijkheid tot delen van de notities. (Gebruik ik overigens nu niet.)

Wat is er (mijn inziens) zo sterk aan Evernote?
1. Je kunt verschillende soorten 'notities' maken: afbeeldingen, geluidsopnamen, tekst.
2. Je kunt je notities organiseren in notitieboeken en voorzien van labels.
3. Alles is volledig doorzoekbaar middels een zoekfunctie.
4. Je notities zijn op al je gebruikte devices direct beschikbaar. (Crossplatform)

Waar gebruik ik het voor?
Inmiddels heb ik binnen onze scholenstichting drie werkplekken. Ik werk op het stafbureau en ik werk op twee scholen als ICT coördinator. Om mijn werk georganiseerd te krijgen, hanteerde ik altijd takenlijstjes op papier. Aan het begin en aan het eind van de dag ging ik die lijstjes dan door, streepte zaken door en schreef sommige delen weer over. Dat kostte relatief heel veel tijd. Dat kon slimmer en sneller. En daar gebruik Evernote (ondermeer) voor.

Ik heb in Evernote vier notitieboeken aangemaakt.
1. Takenlijstjes
2. Aantekeningen
3. Visitekaartjes
4. Verlanglijstjes

In het notitieboek takenlijstjes bewaar ik een overzicht van alle taken die ik moet doen. Dat kunnen heel grote taken zijn, maar ook kleintjes. Aan iedere taak koppel ik bij invoeren een label voor de locatie waar die taak bij hoort. Dus in de praktijk ziet een simpele taak er zo uit:
Titel: digibord computer groep 3a start niet op
Notitieboek: takenlijstjes
Label: Oosterlee
Er is behalve de titel ook een notitieveld, maar daar maak ik maar sporadisch gebruik van.

Het grote voordeel van het invoeren op deze manier, is dat je je taken kunt weergeven op label. Als ik dus op de Oosterlee ben, kies ik alleen het label 'oosterlee' en daarmee krijg ik alleen die taken te zien.
Heel soms heb ik een taak die op meerdere locaties van toepassing is, en dan plak ik aan zo'n notitie gewoon meerdere labels.
Als ik een taak gedaan heb, verwijder ik hem uit de lijst.

Het notitieboek Aantekeningen gebruik ik vooral om ideeën voor blogposts in op te slaan en te bewerken. En de notitieboeken visitekaartjes en verlanglijstjes spreken voor zich, lijkt me. In het notitieboek visitekaartjes zitten alleen maar fotootjes van visitekaartjes die ik hier en daar krijg.

Evernote is veel uitgebreider dan hoe ik het hierboven beschrijf. Er zijn mensen die hun hele adiminstratie erin bijhouden. Je kunt ook notitieboeken delen met eigenaren van andere accounts. En er zijn zelfs speciale versies om je te helpen iets uit je hoofd te leren of je favoriete recepten te organiseren.

Een alternatief voor Evernote zou overigens OneNote (van Microsoft) kunnen zijn. Daar heb ik nog geen ervaring mee opgedaan, maar dat is wel een van de zaken die op mijn takenlijstje staan. In Evernote. :-)


(bron plaatje)

Meer lezen
Op bezoek bij iPadschool
Bloggen met leerlingen
7x online leren voor meesters en juffen

Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss

Geen opmerkingen:

Een reactie posten