dinsdag 9 oktober 2012

Weerstand tegen veranderen

Vroeger had ik deze uitspraak in een boekje staan:

"De beste manier om met veranderingen om te gaan, is ze zelf te bewerkstelligen."

Ik heb geen flauw idee wat de bron is. Ooit heb ik het ergens uit overgeschreven. Maar nu doet dat er ook niet toe. Ik moest er aan denken toen ik de blogpost 'Waarom mensen zich verzetten tegen veranderingen' van Wilfred Rubens las.

Hij citeert daar ook weer een ander. En zijn lijstje begint met:
"Veranderingen druisen in tegen de autonomie van mensen." Dat gaat dan natuurlijk over opgelegde veranderingen. Want als je je eigen veranderingen mag kiezen, heeft niemand moeite met veranderingen. Sterker nog: naast je dood is verandering het enige dat zeker is in je leven. Het zou - in dat licht - raar zijn om je tegen veranderingen te verzetten. Maar dat terzijde. We hebben het nu over verandermanagement.

Als ik het lijstje uit Wilfred Rubens' blogpost even langsga, doe je er als professioneel veranderaar (wat iedere ICT-coördinator toch eigenlijk ook een beetje is) goed aan om aandacht te besteden aan de volgende zaken bij je collega's.

1. Geef autonomie en keuzemogelijkheid.
2. Neem angst en onzekerheid weg.
3. Wees voorspelbaar.
4. Verander niet alles tegelijk.
5. Waardeer goede gewoontes en respecteer ieders manier van werken.
6. Erken dat veranderen in eerste instantie meer werk is.

Verder denk ik dat je alleen zou moeten veranderen als het ook een verbetering inhoudt. Op die manier kun je de verandering ook beter 'verkopen'. Collega's weten dan waarom de verandering noodzakelijk, nuttig of leuk is.



Meer lezen
'Ict-bekwaamheid voor leraren' (Kennisnet) beschikbaar
ICT leskisten
Belemmeringen gebruik ICT in het onderwijs

Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss

Geen opmerkingen:

Een reactie posten