woensdag 6 februari 2013

E-learning via eigen scholenstichting?

Juf Maike doet verslag van een proefproject binnen de stichting waar zij werkt. SPO Utrecht biedt aan haar medewerkers de mogelijkheid tot e-learning. Ze kunnen vooralsnog kiezen uit drie modules:
- Meldcode kindermishandeling
- Handelingsgericht werken
- Brainstormen & Mindmappen

Ik ben benieuwd hoe dit project zich verder gaat ontwikkelen. Binnen de stichting waar ik werkzaam ben, zijn er wel plannen voor een eigen Academie, maar daar is vooralsnog niets in opgenomen met betrekking tot e-learning.
Eigenlijk ben ik vrij nieuwsgierig of er ook andere besturen zijn die bezig zijn met e-learning. En wat de ervaringen zijn. Hoe ontwikkel je e-learning modules? Koop je dat in? Of is het in de praktijk haalbaar om dat zelf 'in huis' te ontwikkelen?

In de reacties op de blogpost van Juf Maike, zie ik in ieder geval reacties van Karin Winters en Eric Redegeld. Zij hebben bij hun werkgever ook de mogelijkheid tot e-learning. De laatste werkt bij ASG Almere, ook een vrij grote stichting. Het lijkt daar ook om een soort proefproject te gaan.
Tegelijk valt tussen de reacties te lezen dat e-learning ook flink kan tegenvallen. Dat heeft vooral met de uitvoering te maken, als ik het goed interpreteer.

Het lijkt mij prettig om sommige zaken via online modules te kunnen leren. Ik schraap nu van alles bij elkaar via het gewone open internet, en verwerk het meestal op dit blog. Maar via e-learning modules zou je daar dus ook nog papiertjes voor kunnen halen.
Eerder blogde ik trouwens al over Spons en andere bronnen om online te leren. Dus ook als jouw stichting geen e-learning modules aanbiedt, kun je gewoon op eigen houtje ook genoeg vinden.


(bron plaatje)

Meer lezen
Aandacht voor leren leren
Online les voor leraren
21 dingen in onbruik in 2020

Geen opmerkingen:

Een reactie posten