donderdag 7 februari 2013

Leraren Leertechnologie Leren

In de kerstvakantie kwam ik op het idee om op één van mijn scholen gedurende de rest van het schooljaar vrijblijvende workshops te gaan geven over technologiegebruik in het onderwijs. De bedoeling is om de collega's voor tien á vijftien minuten te vragen om na schooltijd gewoon even te komen kijken. De onderwerpen die ik voorlopig op de agenda heb staan, zijn (voor mij) simpele onderwerpen als Class Dojo, bloggen, bloon.nl, Socrative en nog 13 andere. Ik heb de collega's al wel gewaarschuwd dat de onderwerpen onder voorbehoud zijn. Zo creëer ik wat vrijheid om losjes om te gaan met de planning. Je weet nooit wat voor leuks of zinvols je ondertussen nog tegenkomt. De data staan wel vast. Tot aan de zomervakantie totaal 17 keer.

Daarnaast ben ik door een docente NGT aan de HU gevraagd om in een master die zij verzorgt, een gastles te komen geven over het gebruik van technologie in het onderwijs. (Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat die docente gewoon mijn vrouw is, maar dat doet niets af aan de ernst van de vraag.) Ook daar ga ik me dus - al is het maar voor 1 avondje - bezig houden met docentprofessionalisering.
Het idee is om tijdens die les aandacht te gaan besteden aan drie onderdelen.
- Didactisch gebruik van technologie in de les
- Gebruik van technologie voor organisatie van het (administratieve) werk
- Gebruik van technologie voor professionalisering
Hoe en wat zal ik nog nader gaan uitwerken. Ik heb daar wel een paar ideetjes over, dus dat komt wel goed. Ik zal hier ongetwijfeld verslag van doen op dit blog.

Bij Wilfred Rubens las ik (een heeele tijd geleden) een blogpostje dat ook ging over docentprofessionalisering. Hij vatte eigenlijk de blog van Monique Flickinger samen. Zij had op een 'unconference' 10 ideeën verzameld waarop je leraren technologie kon (laten) leren gebruiken. In het Engels wordt dat heel leuk alliterend: 'Ten ideas for Teaching Teacher Technologie'. (Ik maakte daar de iets mindere versie van uit de titel van deze post.)

Van die 10 ideeën vond ik niet alles even bruikbaar, maar er zaten zeker goede ideeën tussen. Nog even in het kort:
1. Show, don't tell (uitlegvideo's)
2. Teach with TV (eigen tv-zender)
3. Be 'liked' (facebook)
4. Chirp about your accomplishments (twitter)
5. Blog about it
6. Have each grade level at an elementary school learn a different tech application
7. Host a teacher tech playground in a fun location
8. Create tech field trips
9. Save five minutes at the end of each staff meeting to have a teacher tech smackdown
10. Create a virtual learning commmons area
De toelichtingen vind je dus bij Edutopia.


Nummer 7 gaan we binnenkort doen met mijn andere school. We gaan bij KG Rolf op bezoek om naar ICT gebruik in de onderbouw te kijken.
Over nummer 10 moet ik nog even nadenken. Ik kan me voorstellen dat je dat kan organiseren in Edmodo.
En nummer 9 ga ik dus doen, alleen niet aan het eind van een vergadering, maar aan het eind van een schooldag.


(bron plaatje)

Meer lezen
Dit moet echt op je cv
Aandacht voor leren leren
Model voor duurzame implementatie van didactische ict

Geen opmerkingen:

Een reactie posten