woensdag 24 april 2013

De excellente-leraar-top-3

Paul Kirschner geeft in deze bijdrage op Onderzoekonderwijs.net nog eens een kleine opsomming wat een excellente leraar nou een excellente leraar maakt. Hij geeft aan dat er 16 factoren zijn waarvan de top 3 voor ongeveer 80% bepaalt dat je een excellente leraar bent (wordt). Die top 3 ziet er zo uit:

1. challenge
2. deep representation
3. monitoring and feedback

Hij haalt deze kennis uit de onderzoeken die John Hattie gedaan heeft.

Ik heb hier even naar proberen te kijken door de bril van inzet van ICT in het onderwijs. Ik denk dat een leraar die effectief gebruik maakt van technologie vooral het derde item met behulp van technologie beter kan doen. Als je leerlingen in de plaats het werken met schriften op een digitale manier laat werken, kun je ze sneller van feedback (laten) voorzien. De leraar houdt ook meer tijd over voor monitoring van de leerresultaten en het gedrag van de leerlingen omdat een deel van het werk door de technologie wordt gedaan, zoals nakijken bijvoorbeeld, maar ook specifieke individuele instructies.

Ik ben er nog niet helemaal over uit of de twee bovenste items ook kunnen verbeteren door de inzet van ICT. Wie doet een poging?


Meer lezen
Redenen waarom het onderwijs zou moeten innoveren
3 manieren waarop onderwijsonderzoek toegankelijk wordt gemaakt
Laat geen vingers opsteken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten