woensdag 3 april 2013

Zit tussen je leerlingen


Op Edudemic las ik wat over de klas van de toekomst. (Nee, niet de Klas voor de Toekomst in Capelle.) Na een heel verhaal over het aantal leerlingen in een klas, de grootte van klaslokaal en de variëteit aan werkvormen, komen ze in het artikel op een gegeven moment met het idee om de leraar niet (meer) vóór de klas te plaatsen, maar erín. Tussen de leerlingen, zeg maar.

Over het effect daarvan schrijft Edudemic het volgende:
"
  • There is no need to stand at the front of the room, but you still need to move around and engage one-to-one; whilst sitting with them improves the dynamic of the discussion and the quality of what goes up on the screen (because you see it as they do and not as something you are doing for them to absorb), being ‘static’ in the classroom can only work in short bursts.
But what matters more is the less tangible aspect of what happened. When I sit with my students they pass me their work far more often – they ask for feedback at ‘irregular’ times, ie. not at the end of a unit, or a set time, or after a homework. They just felt more able to let me look over what they’re doing. This kind of constant, informal feedback has been really useful in stretching the most able but also supporting the weaker students. It may seem obvious, but it also meant that often we were looking at the same thing in the same way. By this I mean that because I have my classroom set up so that in any given lesson, at the very least I have an iPad (often the students do too) and an Apple TV, no matter where I stand or sit, I can show my students whatever I’m doing, looking at, researching, teaching and they can do the same. So our attention may still often be set to the front of the room, but now I don’t get in the way. I see what they see – I see if what I’m showing them looks worthwhile, if it’s presented in an engaging way, if it’s even legible. All of these things matter, but when we’re at the front, we don’t remember that they matter."
Het lijkt mij een waardevol experiment om  te herhalen. In september zijn we op één van mijn scholen van plan om in de groepen 8 voor iedere leerling een tablet beschikbaar te maken tijdens de les. Eén van de zaken die ik de collega's van die groepen ga vragen, is om met dit idee aan de slag te gaan.
 
 
Meer lezen
Bezoek aan Klas voor de Toekomst
Samenwerken met leerlingen via Edcanvas, Screenhero en Padlet
Laat geen vingers opsteken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten