maandag 16 september 2013

Blogstatistieken

Aanleiding voor dit bericht is een post op Karinblogt.nl. Ik heb groot respect voor haar. Zij staat aan de wieg van Edubloggers.nl en doet haar best om bloggers met elkaar te verbinden. Met succes vind ik. Ze neemt deel aan onderwijswijven, Lente in het Onderwijs en inspireerde mij ooit tot #omdedagbloggen. Voor mij is zij één van de grotere invloedrijke edubloggers.
In augustus publiceerde zij een post met als titel #bloginterview. Ze kreeg een paar vragen voorgeschoteld waarop ze in die blogpost een antwoord gaf. Eén van die vragen was: 'Hoe belangrijk zijn statistieken voor je?"
Haar antwoord: "Geheel onbelangrijk! Ik heb een Google Analytics dashboard en stats bij mijn host… maar kijk daar echt zeer zelden naar. Even gecheckt: ruim 10.000 bezoekers op karinblogt afgelopen jaar en ruim 8000 op karinwinters. Mwah onbelangrijk dus :-)"

Ik vind het knap als je het 'geheel onbelangrijk' kunt noemen. Als ik diezelfde vraag zou krijgen, zou ik niet zo laconiek kunnen zeggen dat statistieken onbelangrijk voor mij zijn. Ik kijk er toch wel vrij regelmatig naar. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Uiteindelijk wil je als blogger gelezen worden en hoe meer lezers, hoe leuker dat is. Tenminste zo werkt het bij mij stiekem toch wel.
Ik was enigszins verrast door het feit dat mijn bezoekersaantallen kunnen concurreren met die van iemand zoals Karin Winters. Dat had ik niet gedacht. Ter illustratie daarom hieronder een grafiekje van mijn bezoekersaantallen.
Je ziet overigens duidelijk dat de zomervakantie een dip veroorzaakt. (En die kerst- en meivakantie ook, trouwens.) En aardig is ook om te zien dat de bezoeken in september tot niet eerder vertoonde hoogte stijgen. Dat belooft nog wat... :-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten