dinsdag 7 januari 2014

Gynzy's alfabet voor digiborden

Gynzy bestaat al een tijdje in Nederland. Ze zijn nu ook in Amerika aan de weg aan het timmeren. Zo kwam ik op Edudemic een A-Z guide for interactive whiteboards tegen. Raad eens welk logo daar op stond? Juist, Gynzy. Slim om zo'n plaatje te maken.

Drie dagen na bovengenoemde post verscheen op Edudemic een andere infographic over het gebruik van digiborden. Daarin werden 8 manieren gegeven om de meerwaarde van digiborden te gebruiken.

Geïnspireerd door die 8 manieren van digibordgebruik en Gynzy's Engelstalige alfabet voor digiborden, ben ik eens nagegaan wat ik in het Nederlands op die lijst zou zetten. Ik kwam tot de volgende termen. De dikgedrukte zou ik gebruiken als ik bij iedere letter maar één term mocht gebruiken.

A - Annoteren, animaties, audio, attentiewaarde
B - Bronnen, beelden, brainstormen, betrokkenheid
C - Computer, communiceren (expert), contact, camera
D - Dagplanning, discussiemuur, didactiek, delen
E - Evalueren, educatieve spelletjes
F - Filmpjes, feedback
G - Gynzy, geluid, gereedschap, games, groepjesmaker
H - Hergebruik, highlighten, handschriftherkenning
I - Infographic, instructie, interactiviteit, internet
J - juf, jaarkalender, jeugdjournaal
K - Kaarten, kennisclip, klassenmanagement, klok
L - Leermiddel, leerdoelen, liniaturen
M - Modellen en schema's, multimedia, mindmapping, markeren
N - Netwerk, namenkiezer
O - Overzicht, oneindige ruimte, ordenen
P - Projecteren, planning, pen, presenteren, portaal, prentenboek
Q - Quiz
R - Resultaat, responssystemen, reflecteren
S - Schrijven, spelletjes, stemkastjes, schema's, structureren, schermcamera, symbaloo,
T - Technologie, timer, teruggrijpen, toetsing, topografie
U - uitleg, uitwisselen
V - Voordoen, visueel, vertelplaten, voorkennis activeren, venster op de wereld
W - Weekplanning, woordweb, woordspin, wereldkaart
X - Xpert raadplegen
Y - youtube, yurls,
Z - Zoomen, zoeklicht

Ik vond het teveel werk om er ook plaatjes bij te zoeken. Als iemand zich geroepen voelt om er een poster van te maken, ga dan vooral je gang. Ik zou het wel leuk vinden als er dan verwezen wordt naar deze blogpost.

Welke termen zouden er volgens jou nog toegevoegd of ingewisseld moeten worden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten