woensdag 9 april 2014

Online scholing over ict en onderwijs

Niet alle lezers van dit blog zullen bij de term MOOC meteen een beeld hebben. MOOC is een afkorting van Massive Open Online Course. (Uit reacties die ik krijg, maak ik op dat mijn publiek nogal divers is... :-) Maar dat terzijde.)
Het is een vorm van onderwijs aanbieden die in het hoger onderwijs door steeds meer instellingen (internationaal) wordt aangeboden.
In een online omgeving kunnen duizenden studenten zich gelijktijdig inschrijven voor zo'n course. Tijdens de course die soms een paar weken duurt, volgen (binnen de online omgeving) allerlei opdrachten. Voor sommige courses kunnen ook certificaten behaald worden. Soms moet je een (klein) bedrag betalen, soms is het gratis. Het is in principe wel altijd voor iedereen toegankelijk. De voertaal is vaak Engels.

Eén van de omgevingen waarbinnen die courses georganiseerd worden is Coursera. Ik was eens nieuwsgierig wat zij voor MOOCs aanbieden die voor mij interessant zouden kunnen zijn. En omdat het daarmee misschien voor mijn lezers ook interessant kan zijn, post ik hier het lijstje dat ik tot nu toe gevonden heb. Als je doorklikt op een item uit het lijstje, krijg je de beschrijving van de course te zien. Dan krijg je gelijk een beeld van hoe zo'n MOOC is opgebouwd.
Overigens is het niet zo dat ik nu actief op zoek ben naar nieuwe na- of bijscholingsmogelijkheden. Ik heb het druk genoeg met de master Leren en Innoveren. Maar het kan nooit kwaad om nieuwe stippen op de horizon te zien. Ik werd gewoon nieuwsgierig naar het aanbod van MOOCs toen ik een berichtje op FreeTech4Teachers over Coursera voorbij zag komen. Coursera had de app voor de iPad een update gegeven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten