dinsdag 13 mei 2014

Programmeren leren aan kinderen, wie moet dat doen?

Op onderwijswijven.nl besteedt Pauline Maas aandacht aan het belang van leren programmeren voor de toekomstige generaties. Samen met Olaf de Groot (Kennisnet) gaf zij in de vakantie een les over programmeren tijdens de lancering van de DigiDuck. Minister Jet Bussemaker was er ook bij aanwezig.

Waarom zouden kinderen moeten leren programmeren? Volgens Pauline om de volgende redenen:
- Het is goed dat ook niet techneuten weten hoe je kunt programmeren zodat ze samen belangrijker issues als privacy, intieme technologie en ecologische vraagstukken in de toekomst kunnen oplossen.
- Ze worden zich bewust van de technologie om hen heen en je maakt hen nieuwsgierig naar de achterkant van de computer.
- Ze leren problemen oplossen en logisch nadenken.

Ik denk dat er sec op deze redenen wel wat af te dingen valt. Logisch nadenken leren ze ook van rekenen of het schrijven van een betoog of van het maken van een puzzel. En niet alle leerlingen zullen nieuwsgierig worden naar de achterkant van de computer. Hoeveel lessen je er ook tegenaan gooit.

Desalniettemin ben ik het met haar eens dat leren programmeren hoger op de agenda moet. Net als mediawijsheid. Of digitale vaardigheden in het algemeen. Ik denk ook niet dat het probleem is dat je daar het draagvlak niet voor kunt vinden. De technologisering (is dat eigenlijk een woord?) van de maatschappij wordt door iedereen waargenomen. (Of je moet de laatste paar jaar onder een steen hebben gewoond. Zelfs mijn schoonoma van 90 jaar heeft een iPad, en zij is niet de enige van haar leeftijd.) Die technologisering vraagt om burgers die tot op zekere hoogte ingevoerd zijn in de kennis over hoe die technologie werkt. Net zoals lezen, schrijven en rekenen bij onze maatschappij hoort, hebben burgers ook digitale vaardigheden nodig om zich te kunnen handhaven. Ook dat zal niemand (hoop ik) ontkennen.
Het probleem is dus niet dat daar draagvlak voor ontwikkeld moet worden. Nee, het probleem bij dit soort vraagstukken is volgens mij vooral WIE die lessen dan moet gaan geven. En HOE dat vormgegeven en gefaciliteerd wordt. Uiteraard wordt er gekeken naar het reguliere onderwijs. Laten we vroeg beginnen. Bij kinderen. En oja, die zitten op de basisschool. En daar zijn toch leraren die kunnen lesgeven? Zij kunnen dat wel doen.
De realiteit is echter (schat ik in) dat veruit de meeste leraren er niet voor zijn toegerust om deze lessen te kunnen geven. En dat weten we heus wel. En dus moeten we het hebben van de enthousiastelingen. De pioniers. Van prikkelende projecten, losse tooltjes en reclamemakers. En daarmee kun je geen generatie opleiden. Hoe goed bedoeld ook.


Voor die pioniers onder ons, kijk eens naar de volgende links voor een overzicht van mogelijkheden om met programmeren aan de slag te gaan:
- Pinterest van Pauline Maas
- Overzicht van gratis middelen om te leren programmeren



1 opmerking:

  1. Ik heb wat meer moeite met programmeren in onderwijs. Als mijn auto het niet doet breng ik deze ook naar de garage. Daarnaast, is het programmeren of is het leren anders naar een probleem te kijken en het vervolgens op te lossen. Met welke taal gaan we programmeren dan? DE programmeertalen zijn net zo divers als de dialecten in onze Nederlandse taal. Er zijn wat mij betreft wat urgentere zaken als Mediawijheid en Digital Literacy en natuurlijk de standaard ICT bekwaamheden, waar eerst eens wat beleidsmatiger op gestuurd zou kunnen worden. Weet je dat Nederland al een van de weinige europese landen ICT niet standaard in de onderwijsdoelen heeft staan? Dan heb ik het nog niet eens over de bekwaamheidseisen aan docenten. Nog genoeg te doen lijkt mij, voordat we kinderen leren programmeren.

    BeantwoordenVerwijderen