dinsdag 26 augustus 2014

Vind, ontdek en deel apps via #Eduapp

Eduapp is - kort door de bocht - het Nederlandstalige equivalent van Edshelf.
Het is een onafhankelijk platform waarop de gebruikers (voornamelijk leraren) apps beoordelen op bruikbaarheid in het onderwijs. Het gaat om apps voor iOS, Android en Windows 8. Maar de meeste apps die in het systeem genoemd worden, zijn voor iOS.

Sinds kort heb ik mijn profiel dat ik op Eduapp had echt actief gemaakt. Ik ben wat mensen gaan volgen. Ik heb wat apps aangedragen die nog niet in de database van Eduapp stonden. En ik heb mijn eerste (en binnen het gratis lidmaatschap, enige) lijst aangemaakt. Je kunt me volgen. Maar dan moet je dus wel eerst een account aanmaken op Eduapp.nl.
Ook samenwerking met collega's op je school is hierdoor mogelijk. Iedere collega maakt een eigen profiel aan en verbindt zich met anderen door lijsten of collega's te gaan volgen. De school kan zich overigens profileren met een eigen pagina. (Zie hier een voorbeeld.)
Aan iedere app kun je lesideeën toevoegen. Op die manier maak je (ook voor anderen) inzichtelijk op welke manier de app het best gebruikt kan worden. De apps en lesideeën kunnen 'geliked' worden, zodat de beste apps en ideeën 'vanzelf' komen bovendrijven.

Ik vind het een mooi initiatief. En zolang het aantal gebruikte devices in het basisonderwijs blijft toenemen zal de relevantie van dit platform ook alleen maar groter worden. Maar zoals ieder platform dat het moet hebben van crowdsourcing, valt of staat het succes met de inzet van de gebruikers. Als je er uit wilt halen wat er in zit, zul je wel even zelf aan de slag moeten. Maak een profiel aan, vul het en zorg dat je de juiste mensen volgt.

Als tip naar het Eduapp-team heb ik nog het volgende. Nu kun je (volgens mij) alleen apps aandragen en beoordelen. Het zou mooi zijn als je net als bij Edshelf ook websites of andere (digitale) bronnen zou kunnen toevoegen aan de database. Is er bewust voor gekozen om dat niet te doen?

1 opmerking:

  1. Hoi Remko,

    Allereerst onwijs bedankt voor je mooie artikel! Altijd fantastisch om te zien hoe enthousiast mensen zijn over Eduapp.
    Wat betreft je wens over Eduapp, dat is precies wat we nog gaan doen. Helaas kunnen we maar zoveel doen in weinig tijd en met beperkte financiën, maar het toevoegen van andere digitale bronnen is iets wat op de planning staat. Hou Eduapp in de gaten vanaf weer deze online staan en tip ons voor nieuwe bronnen!

    Keep up the good work :-)
    Groet van het Eduapp-team

    BeantwoordenVerwijderen