woensdag 24 september 2014

Dag televisie!

Ja, je leest het goed. Zo tegen het einde van de zomervakantie hebben mijn vrouw en ik definitief de knoop doorgehakt. We hebben ons tv-abonnement opgezegd en de televisie verkocht.

De aanleiding was een verhoging van het abonnementsgeld van onze Alles-in-1-provider. We hebben al jaren internet via de kabel bij Caiway. Een tijdje terug is in onze gemeente overal glasvezel neergelegd en wij maakten daardoor via een eenvoudige overstap gebruik van een Alles-in-1 Standaard abonnement. Daarin zaten dan de internetverbinding, televisie en telefonie. Televisie werd meteen interactief via een kastje met een harde schijf dat we erbij kregen. Dat had van mij niet gehoeven (we hadden al een hd-recorder), maarja... het zat erbij. En telefonie kon je ook niet uitzetten.
Toen ik de vraag neerlegde of ik alleen internet kon krijgen via de glasvezellijn hebben ze me glazig aangekeken door de speaker van de telefoon. Tenminste zo klonk het. Ik heb het maar zo gelaten. Ik wilde wel een snelle glasvezelverbinding dus ik nam de rest maar op de koop toe, terwijl we het amper gebruikten.
Maar deze zomervakantie kwamen ze bij Caiway ineens met andere pakketten. We konden upgraden naar een pakket met een nóg snellere internetverbinding en met nóg meer zenders bij de interactieve tv. En dat voor 1,25 euro per maand extra. (Bij sommige mensen worden dan de hebben-hebben-hebben-genen actief. Helaas voor Caiway heb ik die niet.) We zouden dan gebruik gaan maken van het G200 pakket. Maar wat ze in het reclame- en advertentiegeweld 'vergaten' te vermelden is dat je ook gebruik kon maken van het G100 abonnement. Dat was uiteraard niet de aanbevolen versie. Want daarin zat dan wel televisie, maar zonder interactiviteit. En dat liep niet via de glasvezel lijn, maar via de coax-kabel. Dat pakket was echter wel een tientje goedkoper. En het was ook goedkoper dan het pakket dat ik tot dan toe afnam.
En toen was de beslissing snel gemaakt.

De oplettende lezer ziet echter dat we dus toch een tv-abonnement hebben. En dat klopt. Maar tegelijk met het omzetten van het abonnement, hebben we besloten de tv te verkopen. We gebruikten het ding eigenlijk alleen maar om de verveling te verdrijven of om onze kinderen tijdens het koken zoet te houden. En voor beide zaken zijn betere dingen te verzinnen. De TV ging marktplaats op, en die waren we zo kwijt.
Het is nu al een paar weken zo. En eerlijk gezegd heb ik de tv nog geen enkele keer gemist. Af en toe loop ik 's avonds nog een stukje door de straten. En als je dan naar binnen kijkt, zie je in veel huizen twee mensen op de bank hangen met de tv aan, en een tablet of mobiel op schoot. Het ziet er lusteloos en enigszins triestig uit. Tegen die mensen zou ik willen zeggen: probeer eens een dag, een week, een maand geen tv te kijken. Het is de moeite waard.

Ps. Het plaatje is misschien een beetje flauw. Ik ben over de dienstverlening van Caiway gewoon tevreden. Ze lopen voorop en leveren diensten die de meeste mensen waarschijnlijk wel willen afnemen. Het internet dat ze bieden is stabiel en snel. Ik zou alleen willen dat ze een abonnementsvorm zouden aanbieden waarin alleen internet met hoge snelheid zit. Daar kijk ik nog steeds naar uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten