zaterdag 27 september 2014

Leestips t/m 26 september 2014

Dit berichtje had ik eigenlijk gisteren willen plaatsen. Maar toen is het er niet van gekomen. Daarom vandaag dan maar. Iedere week geef ik leestips via dit blog. Hieronder het lijstje van deze week met artikelen en berichten waarvan ik vermoed dat het voor mijn lezers interessant is.
Mocht je daarover iets vinden, dan hoor ik het uiteraard graag via de reacties.

Kunnen we beter geen ICT in de klas inzetten? - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"Hoogleraar mediastudies Clay Shirky heeft besloten om het gebruik van ICT nagenoeg uit zijn collegezaal te bannen. Docenten verliezen namelijk altijd de strijd om aandacht van een veel machtigere industrie die gebruikers bewust wil afleiden.
Clay Shirky kun je bepaald niet betitelen als ‘luddite’ op het gebied van ICT." Lees verder...

Als we het leren willen forceren.... - Duurzaam Onderwijs
"Soms willen we het leren zo forceren dat de leersituatie die we creëren erg geforceerd overkomt…
Onlangs werd ik door het Nieuwsblad gecontacteerd: ze vroegen me wat ik vond van een Amerikaans onderzoek waaruit zou blijken dat kleuters tussen 2 en 3 jaar maar een zeer beperkt aantal woordjes per dag kunnen verwerven. Bij het onderzoek werden peuters voor een tafel gezet waar ze (...)" Lees verder...

Hoe beveilig ik mijn Digitale Leer- en Werkomgeving? - Bert van de Bovenkamp op ev.nl
"Steeds meer onderwijsinstellingen werken aan de inrichting van een digitale leer- en werkomgeving. Een dergelijke omgeving bestaat steeds meer uit cloudtoepassingen en bovendien worden bijvoorbeeld in het kader van Single Sign On (SSO) diverse koppelingen gerealiseerd tussen systemen. Hoe de privacy van leerlingen en medewerkers te waarborgen in dergelijke constructies?" Lees verder...

Tessa's webtips: Kinderboekenweek 2014 - Tessa van Zadelhoff op kennisnet.nl
"Dit jaar wordt er voor de 60e keer de Kinderboekenweek georganiseerd. Tijd voor een feestje en dat is dus ook het onderwerp van deze editie. De Kinderboekenweek vindt dit jaar plaats van 1 tot en met 12 oktober. Met deze webtips hopen we je wat te helpen bij de voorbereidingen van het kinderboekenfeestje in je klas." Lees verder...

Hoe ik mislukte als leraar - Trouw.nl
"Journalist Mark van der Werf werd meester op een basisschool. Anderhalf jaar later gooit hij het bijltje erbij neer. 'Ik ben naïef geweest.'" Lees verder...

John Hattie admits that half of the Statistics in Visible Learning are wrong - Ollieorange2
"At the researchED conference in September 2013, Professor Robert Coe, Professor of Education at Durham University, said that John Hattie’s book, ‘Visible Learning’,  is “riddled with errors”. But what are some of those errors?" Lees verder...

Onderzoek geeft inzicht in beste lesmethode bij leren lezen - Onderzoek.hu.nl
"Mirjam Snel, onderzoeker bij het Lectoraat Geletterdheid, promoveert binnenkort op onderzoek naar welke onderwijsbenadering het beste de ontwikkeling van woordherkenning stimuleert bij kinderen op de basisschool. Dat blijkt anders te zijn bij kinderen met een Nederlandse dan bij kinderen met een buitenlandse achtergrond." Lees verder...

Video: Effectief leesonderwijs - leraar24.nl
"Lezen vormt als vaardigheid de basis van het onderwijs en is meestal geen natuurlijk proces, maar moet geleerd worden. Daarom moet leren lezen binnen de school hoog op de agenda staan. Maar wat is nu goed leesonderwijs? En hoe maak je het lees-onderwijs effectiever?"  Kijk verder...

Tien privacytips voor app-ontwikkelaars - mijnkindonline.nl
"Privacy is niet het eerste waar ontwikkelaars aan denken als ze een app voor kinderen ontwerpen. Dat blijkt uit het onderzoek Kapers op de Kust dat Mijn Kind Online heeft gepubliceerd, en ook uit onderzoek van het College Bescherming Persoonsgegevens. Volgens voorzitter Jacob Kohnstamm van het College Bescherming Persoonsgegevens is het in veel gevallen  niet zo dat app-ontwikkelaars expres onzorgvuldig met persoonsgegevens van kinderen omgaan. “Ze hebben er gewoon nooit over nagedacht,” aldus Kohnstamm.
Daarom volgen hier tien tips voor app-ontwikkelaars om de privacyvriendelijkheid van hun educatieve app te vergroten. Ook handig voor ouders of scholen om apps mee te beoordelen!" Lees verder...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten