zaterdag 30 augustus 2014

Leestips t/m 29 augustus 2014

Dit is het eerste bericht met leestips. Mijn voornemen is om iedere week zo'n overzichtje te maken. Ik hoop dat zo'n rubriek gewaardeerd wordt. Laat in de reacties hieronder even wat weten als je er iets van vindt.

In redelijk willekeurige volgorde:

De kracht van serious games - Kennislink
"‘Serious games’ (computerspelletjes waar je iets van leert) zijn al jaren bezig aan een stevige opmars. Naar schatting de helft van de Nederlandse gamebedrijven houden zich er mee bezig, de andere helft richt zich op entertainment-spellen. De laatste jaren is er binnen serious gaming steeds meer aandacht voor de psychologie, de rol van gedragswetenschappers en wat gamers eigenlijk leren door ze te spelen." Lees verder...

Apple laat Nederlandse bedrijven en scholen apps in bulk kopen - Nutech.nl
"Apple heeft Nederland en België ook toegang tot het App Store Volume Purchase-programma gegeven, waardoor bedrijven en scholen de mogelijkheid hebben om apps met korting in bulk aan te schaffen." Lees verder...

How to be notified when someone completes your google form - Free Technology for Teachers
"This morning I received an email from a reader who was looking for a way to be notified whenever someone completed the "contact me" form he had created through Google Forms and embedded into the Google Site for his classroom. Google Sheets, where Google Form responses are collected, has a built-in tool for notifications." Lees verder...

Onderwijs: doelen en middelen - De Professionele Dialoog
"Johannes Visser van De Correspondent publiceerde zijn ‘onderzoeksprogramma’ voor de komende tijd, en ik was geïntrigeerd door zijn eerste thema: ‘Onderwijs als markt en strijd’. Daar denk ik zelf ook regelmatig over na. Een van de hardnekkige problemen met het onderwijs in onze samenleving is namelijk de verwarring over doelen en middelen." Lees verder...

"Geef docenten de regie over het onderwijs" - Kennislink
"“Als je het onderwijs in Nederland wil verbeteren, moet je de regie aan de docenten geven.” Dat stelt Marco Snoek, die zich als lector van de Hogeschool van Amsterdam al meer dan tien jaar inzet voor onderwijsverbetering. Vorige week promoveerde hij aan de Universiteit van Amsterdam. Een interview over de problemen in het onderwijs, en wat docenten, maar ook scholen, opleiders en bestuurders kunnen doen om deze op te lossen." Lees verder...

Begin van het schooljaar apps - Kleutersdigitaal.nl
"Aan het begin van het schooljaar kun je ook al prima apps in zetten. Voor de kleuters tot en met groep 4 heb ik hier een overzicht van een aantal interessante apps:" Lees verder...

'Consumenten gaan pas over vijf tot tien jaar 3d-printen' - Nu.nl
"3d-printen gaat de komende vijf jaar nog niet breed aanslaan. Consumenten zullen pas masaal van 3d-printer gebruik gaan maken tussen 2019 en 2024." Lees verder...

dinsdag 26 augustus 2014

Vind, ontdek en deel apps via #Eduapp

Eduapp is - kort door de bocht - het Nederlandstalige equivalent van Edshelf.
Het is een onafhankelijk platform waarop de gebruikers (voornamelijk leraren) apps beoordelen op bruikbaarheid in het onderwijs. Het gaat om apps voor iOS, Android en Windows 8. Maar de meeste apps die in het systeem genoemd worden, zijn voor iOS.

Sinds kort heb ik mijn profiel dat ik op Eduapp had echt actief gemaakt. Ik ben wat mensen gaan volgen. Ik heb wat apps aangedragen die nog niet in de database van Eduapp stonden. En ik heb mijn eerste (en binnen het gratis lidmaatschap, enige) lijst aangemaakt. Je kunt me volgen. Maar dan moet je dus wel eerst een account aanmaken op Eduapp.nl.
Ook samenwerking met collega's op je school is hierdoor mogelijk. Iedere collega maakt een eigen profiel aan en verbindt zich met anderen door lijsten of collega's te gaan volgen. De school kan zich overigens profileren met een eigen pagina. (Zie hier een voorbeeld.)
Aan iedere app kun je lesideeën toevoegen. Op die manier maak je (ook voor anderen) inzichtelijk op welke manier de app het best gebruikt kan worden. De apps en lesideeën kunnen 'geliked' worden, zodat de beste apps en ideeën 'vanzelf' komen bovendrijven.

Ik vind het een mooi initiatief. En zolang het aantal gebruikte devices in het basisonderwijs blijft toenemen zal de relevantie van dit platform ook alleen maar groter worden. Maar zoals ieder platform dat het moet hebben van crowdsourcing, valt of staat het succes met de inzet van de gebruikers. Als je er uit wilt halen wat er in zit, zul je wel even zelf aan de slag moeten. Maak een profiel aan, vul het en zorg dat je de juiste mensen volgt.

Als tip naar het Eduapp-team heb ik nog het volgende. Nu kun je (volgens mij) alleen apps aandragen en beoordelen. Het zou mooi zijn als je net als bij Edshelf ook websites of andere (digitale) bronnen zou kunnen toevoegen aan de database. Is er bewust voor gekozen om dat niet te doen?

zaterdag 23 augustus 2014

Opstarten

De vakantie loopt in mijn regio langzaam op zijn einde. De vijfde is voorbij en in de zesde week ga ik altijd weer opstarten. Als eerste maar weer eens een berichtje op mijn blog.

Voor dit blogseizoen heb ik wat ideetjes die ik de komende tijd wil gaan uitproberen. Zo zal ik bijvoorbeeld gaan werken met een wekelijkse post met leestips. Waarschijnlijk ga ik die op vrijdag brengen. Ik kom genoeg 'interessants' tegen waar ik niet meteen een hele post van hoef te maken, maar die wel het vermelden waard zijn. André Manssen doet dit bijvoorbeeld ook al jaren, en ik moet zeggen dat ik daar als lezer van zijn blog best tevreden over ben. Beter goed gejat, dan slecht bedacht, zullen we maar zeggen.
Daarnaast ben ik van plan om af en toe iemand anders het woord te geven in een gastblog. Ik zie om mij heen genoeg voorbeelden van collega's, vrienden en kennissen die iets zinvols te delen hebben op het gebied van ict en onderwijs. Soms zijn ze zich daar zelfs niet eens van bewust. Een praktische invulling van een les. Gebruik van bepaalde werkvormen. Of specifieke ideeën hoe je ict wel of niet zou moeten gebruiken. Of hele andere dingen. De eerste toezeggingen daarvoor heb ik al binnen. (Waarvoor mijn dank... :-) ) Het kan zomaar zijn dat ik je binnenkort ineens benader met de vraag of je ook zin hebt in een gastblogje.
Mocht je ook een bijdrage willen leveren, dan kan dat. Laat maar weten. Graag zelfs. Ik zit echter niet te wachten op commerciële uitingen of reclamemateriaal. Dat dan weer niet.

Verder heb ik in de vakantie wat aan de achterkant van dit blog gesleuteld. De reden daarvoor is dat in het afgelopen jaar mijn bezoekersaantallen voor het eerst terugliepen. En dat is wennen, want sinds de start van dit blog was dat eigenlijk alleen maar een stijgende lijn. Nu kan ik daar lijdzaam op toezien en me er niet om bekommeren. Maar hé, bloggen doe je toch om gelezen te worden. Je hoeft je niet continu te focussen op bezoekcijfers, maar er af en toe aandacht aan besteden mag best, toch?
Ik denk dat de daling komt omdat rss steeds minder belangrijk begint te worden voor de verspreiding van je materiaal en sociale media steeds belangrijker. Steeds meer bezoek vindt plaats via mobiele toestellen. Daarom heb ik in de vakantie eens uitgezocht hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn blogs automatisch gedeeld worden met al mijn netwerken. Daarmee komt mijn blog ook makkelijker beschikbaar in de apps van die netwerken. In de hoop dat dat mijn bezoekcijfers goed doet. Geen idee of dat zo uitwerkt, maar dat is een kwestie van proberen. (Zoals de juf van mijn zoontje zei: van proberen kun je leren.)
Via If This Then That heb ik twee 'recepten' aangemaakt. Daardoor worden de gepubliceerde posts meteen doorgezet naar Facebook en Linkedin. Een koppeling met Twitter had ik al.
Mocht je daar iets van vinden, dan hoor ik het graag. Ik weet dat er lezers zijn die dat een soort vervuiling van de tijdlijnen vinden. Ik zie het eerder als een toegenomen keuzemogelijkheid voor hoe je dit blog kunt volgen. Je kunt me altijd 'uit' zetten in die tijdlijnen als het je echt stoort.

Een andere verandering die ik ga doorvoeren is dat ik mijn posts niet meer zal inplannen om op een bepaald tijdstip online te komen. Het wordt voorlopig 'schrijven en meteen publiceren'. Dat gaat dientengevolge ook inhouden dat er wat onregelmatiger gepost zal gaan worden. Of dat me zal blijven bevallen, weet ik nog niet zeker. We gaan het zien.

Tot zover deze opstartpost. Kom maar op met het blogseizoen! Ik heb er weer zin in!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...