vrijdag 23 januari 2015

Leestips t/m 23 januari 2015

Vorige week heb ik me geabonneerd op wat nieuwe weblogs en sites. Je zult dus wat nieuwe bronnen er tussen zien staan ten opzichte van eerdere leestips.
Deze keer vooral berichten over professionaliseren en de toekomst van technologie en leren.
Verder bracht De Correspondent een bericht over mokken waarmee ze de omgang met privacy leuk aan de kaak stellen. En van het blog van Classdojo haalde ik een bericht over het nut van huiswerk.

En oja, als je de gastblog van deze week nog niet gelezen hebt, doe dat dan nog even.

Veel leesplezier.


Alles is maakbaar, maar niet alles wenselijk - Rathenau Instituut op Weblog Intieme Technologie
"Mens en technologie versmelten in snel tempo. Informatietechnologie is intieme technologie geworden. Deze ontwikkeling zet allerlei kernwaarden van ons mens-zijn op het spel, zoals privacy en keuzevrijheid en zelfs ons menselijk vermogen tot vertrouwen, empathie en aandacht. Lijkt u dat vergezocht? Laat ik u slechts twee voorbeelden geven." Lees verder...

Quote Of The Day: More Time For Teacher Collaboration Better Than Longer School Day For Students - Larry Ferlazzo
"Longer school days, school years: Somewhat helpful to boosting student learning, but amped-up teaching does more, study finds is the headline of an article in The Oregonian about the results of a major study." Lees verder...

Why (Not) Wearables - Audrey Watters op Hackeducation
"Why do certain technologies get hyped? Why do certain technologies get adopted? Is there a connection between consumer technology purchases around the holidays and what is then predicted (imagined) to be those technologies’ usage in the classroom? (I've noticed several recent blog posts from educators to that end.) More broadly, how do consumer tech trends influence ed-tech trends? What problems do these technologies really solve in education? And, of course, what new problems do they create in turn?" Lees verder...

Is Twitter the Best Option for Online Professional Development? - Audrey Watters op Hackeducation
"In recent years Twitter has become a very popular tool for educators, with some calling the social media platform "The Best Professional Development Tool for Teachers” and some claiming that educators “dominate” Twitter. (The math doesn’t really work out on the last claim. By Twitter’s own calculations, less than 1% of tweets are education-related.)" Lees verder...

The School of the Future: Automated Classrooms? (Part 1) - Larry Cuban op School Reform and Classroom Practice
"Technological fantasies of the future school have been around for decades. Here’s one from 1910. Note all of the information going into students’ heads comes from textbooks fed into a wood chipper." Lees verder...

Trends op het gebied van ICT en leren - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"Er speelt van alles op het gebied van het vormgeven van leersituaties met behulp van ICT.  Deze blogpost vat een white papier over dit onderwerp samen. De onderscheiden trends zijn grotendeels herkenbaar, maar niet altijd uniek voor wat de auteurs ‘blended learning’ noemen." Lees verder...

Google Wouldn't Tell Us Why It Didn't Sign President Obama's Student Privacy Pledge - Sam Colt op Business Insider UK
"The White House announced its commitment to protecting students' privacy online in a press release on Monday. Part of that commitment was a pledge companies could sign saying they wouldn't misuse students' data.75 companies, including Apple and Microsoft, signed the pledge. Google did not." Lees verder...

Ontwikkelingen op het gebied corporate learning - Wilfred Rubens op te-learning
"Josh Bersin heeft een rapport geschreven met daarin voorspellingen ten aanzien van leren en ontwikkelen binnen het bedrijfsleven. Katherine Jones van Bersin (onderdeel van Deloitte) vat het rapport in vijf belangrijke veranderingen samen. Zij blikt echter eerst terug op de wijze waarop arbeid -met name kenniswerk- in de loop der jaren is veranderd. Eén van de belangrijke ontwikkelingen, die gefaciliteerd wordt door technologie, is dat de grenzen tussen werk en privé zijn vervaagd." Lees verder...

Succesvol digitaal samenwerken gaat veel verder dan het middel beschikbaar stellen - Gert van Milligen op ev.nl
"We horen het in de praktijk: “We moeten digitaal gaan samenwerken”. Vaak wordt er naar een middel gegrepen, bijvoorbeeld SharePoint, dat vervolgens amper gebruikt wordt. Gevolg: de digitale samenwerking komt niet van de grond. Er zijn nogal wat valkuilen en drempels rond digitaal samenwerken. Zo ligt de focus vaak op de techniek in plaats van op de noodzakelijke verandering in houding en gedrag. Als we maar een middel hebben, komt de rest vanzelf, denken we. Niets is minder waar." Lees verder...

The Great Debate: Homework - Emily Dahm op het blog van Classdojo
"Most parents will tell you that homework time is the most dreaded part of each day, and I think many students would agree. Although, there always seems to be one or two families who request more homework for their child. So how much homework is the right amount? The answer is not simple, and differs depending on what age range you are working with, but there is some pretty compelling research out there showing that homework may be a lot less necessary than we once thought." Lees verder...

Column: Grijze massa met pensioen? - Theo Schijf op Muiswerk Educatief
"Iemand vertelde me vijf jaar geleden: het primaire onderwijs zal pas gaan vernieuwen als de grijze massa van de pabo's met pensioen is. Misschien is dat nu gebeurd, of misschien is het toch dat ouders het heft in eigen hand nemen (onderwijs voor de nieuwe tijd) of misschien gaan de vernieuwers buiten de pabo's om (stichting Leerkracht), feit is dat er grote vernieuwingen gaande zijn in het primaire onderwijs." Lees verder...

Vanaf nu te koop: mokken met foto's van andermans kinderen (en misschien wel die van jou) - Dimitri Tokmetzis op De Correspondent
"Ouders zetten vaak achteloos de meest intieme foto's van hun kinderen online, zonder te beseffen dat bedrijven daar van alles mee mogen doen. Op een koffiemok zetten en verkopen bijvoorbeeld. Ontwerper Yuri Veerman en ik besloten dat bij wijze van privacy-experiment te doen." Lees verder...

Oefenweb start samenwerking met L21 - L21.nl
"Het Platform L21 zal vanaf januari 2015 als partner van Oefenweb onderwijskundige trainingen gaan verzorgen. De trainingen zullen met name gericht zijn op de onderwijsinhoudelijke implementatie van de producten Rekentuin, Taalzee en Words&Birds. Met deze samenwerking breidt L21 haar bestaande aanbod en expertise verder uit. L21 is een initiatief van het onderwijsadviesbureau O21." Lees verder...

Rekenvoorbeeld ROI - Future Learning op e-learning.nl
"Om de ROI (Return On Investment, rendement op investering) van een leeroplossing te berekenen moet je goed weten welke variabelen je moet gebruiken. Wil je de ROI van e-learning afzetten tegenover klassikaal leren, heb je met andere variabelen te maken dan wanneer je wel-leren afzet tegen niet-leren. Ik neem u graag mee met een rekenvoorbeeld." Lees verder...


Teachers need real feedback - Bill Gates op TED Newyork (april2013)
"Until recently, many teachers only got one word of feedback a year: "satisfactory." And with no feedback, no coaching, there's just no way to improve. Bill Gates suggests that even great teachers can get better with smart feedback -- and lays out a program from his foundation to bring it to every classroom." Kijk de video hieronder of op youtube...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten