maandag 5 januari 2015

Volg WitBlauw nu ook via Facebook (mogelijk gemaakt door IFTTT)

Ja, daar had ik nog niet eerder een apart blogpostje over geschreven. En het is ook wel een beetje een belachelijk lange titel. Maar het zijn wel twee dingen die ik graag wil vertellen.

WitBlauw volgen met Facebook
Sinds enige tijd heb ik voor dit blog een aparte Facebookpagina aangemaakt. Daarop worden automatisch de links naar mijn blogposts doorgezet. Als ik hier wat publiceer, komt het vanzelf terecht in de tijdlijn van de Facebookpagina.
Voor mensen die het prettig vinden om via Facebook de berichtgeving binnen te krijgen, is dit erg welkom, denk ik. Je hoeft alleen maar op 'vind ik leuk' te drukken op deze pagina, of in de zijbalk hier op mijn blog. Ik zou zeggen: breng al je onderwijsvrienden op Facebook hiervan op de hoogte. Misschien dat ik nog wel eens een winactie bedenk. Nou, en dan wil je erbij zijn... ;-)

En dan over IFTTT
Dat automatisch doorzetten van die berichtjes doe ik trouwens met de dienst ifttt.com. Dat is een afkorting van IfThisThenThat. Die dienst fungeert als een soort schakelpunt waardoor je allerlei internetdiensten en -accounts aan elkaar kunt knopen. Als er dan in het ene account iets gebeurt, dan kun je daaraan gekoppeld in een heel ander account ook iets laten gebeuren. In dit geval spuugt de rss-feed van mijn blog een nieuw bericht uit en daaraan gekoppeld wordt dat bericht dan op de juiste tijdlijn op Facebook geplaatst.
Maar er zijn veel meer mogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld de gps van je telefoon koppelen aan een bepaalde serie lampen van Philips. Als je dan je huis verlaat (met telefoon, dat wel), dan gaan je lampen bijvoorbeeld uit.
Of je koppelt je Fitbit slaapmeter aan die lampen. Als je dan je slaapmeter aan zet (omdat je gaat slapen), gaat je licht uit.
Binnen IFTTT heet dat een recept.  Er zijn door gebruikers al honderdduizenden recepten gemaakt en gedeeld. En het aantal aangesloten diensten neemt alleen maar toe. Er zijn mensen die voorspellen dat door dit soort creativiteit  het internet der dingen pas echt uit de verf gaat komen.
Want wat gebeurt er als jouw paraplu kan gaan praten met de weerdienst? Of jouw koffiezetapparaat met je wekker? Of je wekker met de filevoorspellingen op jouw route? Je verwarming met jouw gps-sensor? Nou, en ga zo maar door. Er vast veel zinniger dingen te bedenken.

Daaraan gerelateerd ben ik ook wel benieuwd wat dat weer voor mogelijkheden (en uitdagingen) gaat opleveren voor het onderwijs. Welke diensten/dingen zijn handig om te koppelen? En laten we de vraag of dat wenselijk is niet vergeten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten