zaterdag 28 maart 2015

Leestips t/m 27 maart 2015

Gisterenavond ben ik teruggekomen van een studietweedaagse van het netwerk Samen Deskundiger Zuid-Holland. Dat is een leernetwerk voor bovenschoolse ict-coördinatoren en beleidsmedewerkers. De bestemming was Gent. Het doel was kennis uitwisselen en - uiteraard - het netwerk onderhouden. Dat is gelukt.
Op de tweede dag kregen we onder andere een lezing van Jo Tondeur over ict-bekwaamheid. Het waren twee gezellige dagen met voldoende gelegenheid om kennis uit te wisselen.

Hieronder het overzicht van de leestips van afgelopen week. Er was een verslag van een onderzoek over de effectiviteit van differentiatie. De moeite waard om te lezen. Iemand geeft kritiek op het concept van gamification. Karin Winters vraagt zich af wat Meerkat bijdraagt aan het onderwijs. En Ronald Buitelaar ontmaskert een reclame-uiting van Squla dat als onderzoek gepresenteerd werd door de Telegraaf. En er is meer.

Ik wens je veel leesplezier. Goed weekend!


Differentiatie: een kwestie van werkvormen of computerprogramma's? - Kris van den Branden op Duurzaam Onderwijs
"Antwoord: neen. Ik heb het al vaker neergeschreven en ook al vaker gezegd tijdens nascholingen. Differentiëren draait om de eerste plaats niet om het gebruiken van bepaalde werkvormen, groeperingsvormen of computerprogramma’s. Jongeren in homogene niveaugroepjes zetten biedt geen garantie op goede differentiatie en verhoogde leerwinst. Dat blijkt eens te meer uit een recente reviewstudie van de Rijksuniversiteit van Groningen." Lees verder...

Differentiatie heeft zin als het onderdeel is van een bredere onderwijsaanpak - Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek
"Om de talenten van elk kind tot zijn recht te laten komen en te garanderen dat alle kinderen een bepaald minimumniveau halen, is differentiatie essentieel. Leerlingen indelen in homogene niveaugroepen is daarvoor vaak de basis. Maar groeperen alleen heeft weinig zin, zo blijkt uit een reviewstudie van Roel Bosker en collega’s. Groeperen heeft het meeste effect als het is ingebed in een bredere context waarin ook aandacht is voor bijvoorbeeld aangepaste instructie, voortgangscontrole en opbrengstgericht werken." Lees verder...

The dark side of gamification - Ryan Tracey op E-Learning Provocateur
"How well do you chop your cucumber? It’s a ridiculous question, I know, but in the short film Sight the protagonist plays an augmented reality game that awards him points for the consistency in the thickness of his slices. The scene irked me. The last thing I would want while preparing dinner is a computer judging me. Really, who cares how wide I cut the slices, and who judged that distance to be the perfect width anyway? It’s certainly not my idea of fun. And besides, it all tastes the same." Lees verder...

Onafhankelijk onderzoek naar effectiviteit iPad-scholen - Nu.nl
"Er komt een onafhankelijk onderzoek naar de werking van 'iPad-scholen', basisscholen waar kinderen hun werk grotendeels op tablets doen. Uit het onderzoek moet onder meer blijken wat voor effect de scholen, een initiatief van Onderwijs voor een nieuwe tijd (O4NT), hebben op de motivatie en het zelfvertrouwen van kinderen." Lees verder...

Gratis apps zonder wachtwoord downloadbaar in iOS 8.3 - Nu.nl
"In de nieuwe versie van Apples besturingssysteem, iOS 8.3, is het mogelijk om gratis applicaties te downloaden zonder daarvoor een wachtwoord in te vullen." Lees verder...

Trekken aan een dood stokpaardje? - Karin Winters op KarinBlogt
"“ Privacy is diefstal, ‘sharing is caring’ las ik in The Circle van Dave Eggers.
Bij het lezen van het boek kreeg ik een beklemmend gevoel omdat echt ALLES transparant is en echt alles live uitgezonden wordt. Als je dat niet doet ben je een soort outcast. Het is niet verkeerd om af en toe eens stil te staan bij onze huidige drang tot delen via de verschillende sociale media.
Soms vraag ik me echt af….wil ik dat weten of had ik dat beter niet kunnen delen?
Bij de ineens oppoppende links naar Meerkat een nieuwe dienst waarmee je heel eenvoudig zelf streaming video kunt uitzenden, kreeg ik echt een Circle gevoel. Gaan we straks echt de hele dag zitten kijken naar elkaars stream?" Lees verder...

Meerderheid ouders tevrreden over digitale middelen op school (debunk) - Ronald Buitelaar op het (onderwijs)blog van Ronald Buitelaar
"Vanmorgen in de (digitale) Telegraaf  'Ouders willen modernisering onderwijs' (...)
Leuk stukkie, maar naar mijn smaak iets teveel leunend op eigen onderzoek van Squla, de door Cito gepowerde, digitale, leerzame, spelletjes provider van Nederland. Zo'n uitkomst komt natuurlijk niet onhandig uit als je én school én huiskamer van oefenmateriaal wilt voorzien." Lees verder...

Het nut van blind leren typen [Gastblog van Bas van Bockel] - André Manssen op Vanaf de Zijlijn
"Blind typen is een „must have” vaardigheid in onze digitale wereld. In dit artikel vertel ik je meer over typevaardigheid en het nut ervan." Lees verder...

Zo voorspellen social media-data je persoonlijkheid & gezondheidsrisico's - Dion van der Vaart op Frankwatching
"Taalalgoritmen analyseren je woordenschat op Facebook en verklappen je persoonlijkheid, terwijl tweets binnen een community een verhoogd risico op hart- en vaatziekten accuraat kunnen voorspellen: dankzij big data is psychologisch onderzoek spectaculair veranderd. Social media vormen een onuitputtelijke bron van data. " Lees verder...

Quick Key Mobile - Now for iOS and Android - Richard Byrne op Free Technology for Teachers
"For the last 18+ months my former colleague Mike Morrell has raved about Quick Key. Quick Key is an app that turns your iPhone into a bubble sheet scanner. This morning I learned from Mike that Quick Key is now available as an Android app too." Lees verder...

Wie zit er te wachten op innovatie? - Edwin van der Zalm op Expanding Visions
"Innovatie wordt steeds meer de heilige graal van de wereldeconomie. Wie niet mee doet kan uitgerangeerd raken (Kodak, Xerox), wie vol inzet op innovatie bloeit (Apple, Google). Veel innoveren is het devies en bij voorkeur disruptief (innovatie die een nieuwe markt creëert of een bestaande op zijn kop zet). Maar wat is innovatie eigenlijk en hoe innovatief moet een scholengemeenschap zijn?" Lees verder...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten