dinsdag 16 juni 2015

Muziek maken met Noteflight

Ik en muzikaliteit zijn twee dingen die op de één of andere manier niet goed samen gaan. Er is sprake van een mismatch, zullen we maar zeggen. Helaas. Als ik mijn leven nog eens over kan doen, lijkt het me leuk om naast 'iets met computers' ook 'iets met muziek' te kunnen. Beetje zingen, pianospelen, ofzo.

Dat neemt echter niet weg dat ik niet kan bloggen over muziek maken met behulp van technologie. Niet zo heel lang geleden zag ik NoteFlight langskomen. Dat is een online programmaatje waarmee zelfs ik een simpel melodietje kan componeren. Eenmaal een account aangemaakt, krijg je eigenlijk gewoon een lege notenbalk voor je neus waarop je zelf noten kunt toevoegen. Je kunt kiezen voor verschillende maatnotaties (of hoe je dat ook noemt) en er zijn verschillende instrumenten beschikbaar waarmee het afgespeeld kan worden. Zodoende kun je direct vanuit de editor je eigen creatie beluisteren.
Je kunt zelfs teksten onder de noten toevoegen. Dus een heus muziekstuk(je) is zo gemaakt.

De dienst werkt met een freemium-model. Het aanmaken van een account is gratis voor de basisfuncties. Wil je meer functionaliteit, dan ga je betalen.

Volgens mij is dit ook heel leuk om tijdens een project een keer door leerlingen te laten doen. Laat ze zelf een liedje componeren, of een melodie verzinnen bij een bekend gedicht ofzo.

NoteFlight heeft een youtubekanaal met allerlei tutorials. Eén van de video's uit dat kanaal heb ik hieronder gezet om een beetje beeld te geven van de mogelijkheden van de webapplicatie.



Wat vind jij? Bruikbaar voor in de klas?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten