maandag 8 juni 2015

Op zoek naar managementdashboards

Even een hulpvraag aan mijn netwerk.

Mijn werkgever zoekt naar mogelijkheden om de informatie die op de scholen en in verschillende systemen aanwezig is, beter te gaan ontsluiten voor beleidsbeslissingen op bovenschools niveau. Feitelijk zoeken we naar een soort managementdashboard dat in het mooiste geval informatie kan halen uit verschillende leerlingvolgsystemen (zoals Esis en Parnassys), AFAS en Office365.

Ik heb de volgende namen van dat soort dashboards al eens voorbij zien komen, maar ben er verder helemaal niet in thuis. Wie helpt?

Ultimview
Voor zover ik kan achterhalen is het een applicatie van de makers van Parnassys. Maar misschien heb ik het mis. Met de tool kun je rapportages weergeven op het gebied van financiën, personeel en onderwijs. Mij is onduidelijk uit welke pakketten dit dashboard zijn informatie haalt. Er staat op de site van Driestar Educatief dat Ultimview kan koppelen met alle gangbare leerlingsadministratiesystemen. Maar kan het systeem dat ook met verschillende systemen tegelijkertijd waarna die gegevens samenvloeien in één dashboard?

IKnow
Deze Business Intelligence tool wordt gemaakt door Mediaan en is (ook) specifiek geschikt voor het onderwijs. Het systeem lijkt gebaseerd op Sharepoint. Maar betekent dat dan ook dat ze het vanuit Office365 werkend kunnen krijgen? En uit welke systemen kan de tool de informatie putten?

De kans is aanwezig dat we deze twee opties gaan onderzoeken. Maar dat is op dit moment nog wel een beetje prematuur. Als er nog andere mogelijkheden zijn, zou ik daarvan heel graag op de hoogte gebracht worden.

We zijn overigens niet geïnteresseerd in partijdige verkopers die alleen hun eigen systeem in het licht willen zetten. Als ik een lijstje met beschikbare dashboards heb, komt er vanzelf een moment dat de aangewezen persoon vanuit SCOH contact opneemt met een verkoper. Liever zou ik antwoorden krijgen van tevreden of ontevreden gebruikers van zulke systemen.

Dus nogmaals: wie kan mij verder helpen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten