donderdag 22 oktober 2015

Desktop weergave op je iPad

Binnen SCOH maken we gebruik van Office365. Zo rond de voorjaarsvakantie zullen al onze scholen aangesloten zijn op dezelfde omgeving. We doen dat omdat we graag de samenwerking tussen medewerkers van verschillende scholen willen faciliteren. En dan helpt één digitale omgeving waar je elkaar kunt vinden enorm.

Iedere week zetten we nu één of twee scholen over naar de stichtingsomgeving. En bij veel scholen ga ik dan achteraf even langs om een informatiesessie aan het team te geven. In een krap uur probeer ik dan te vertellen welke mogelijkheden de omgeving heeft. En daarbij zie ik steeds vaker ogen oplichten als ik vertel dat de omgeving ook werkt op een iPad. 'Ja, dan kun je makkelijk bij je bestanden via elk device', vertel ik dan.

Er is echter iets met de combinatie Office365 en een iPad dat ik wat minder handig vind. Ik zal dat toelichten. En ik heb ook een oplossing.
Wij hebben namelijk in Office365 een omgeving gebouwd in Sites (één van de onderdelen van Office365 dat vroeger aangeduid werd als Sharepoint Online). Die omgeving kun je via de browser benaderen en daar vind je (in ons geval) allemaal plekken waar verschillende organisatie-onderdelen met elkaar bestanden kunnen delen. Ieder overleg (directeurenoverleg, stafoverleg, verschillende werkgroepen) heeft daar zijn eigen plekje dat we hebben vormgegeven achter een 'tegel'. Een beetje zoals de applauncher van Office365 zelf ook werkt.
Maar de combinatie Office365 en iPad werkt juist hier niet zo lekker. Office365 'ziet' namelijk dat hij op een iPad in de browser geopend wordt. En dan schakelt hij over naar een iPad-weergave. En dan is de hele layout zoals we hem in de browser willen hebben, eigenlijk verdwenen. En ik had daar geen goede oplossing voor.

Tot ik deze post las van EducatorsTechnology. Daarin doen we verschillende tips voor het gebruik van een iPad uit de doeken. Tip 2 is in dit kader interessant. Je moet het maar net weten, maar als je de refresh-button in Safari ingedrukt houdt, kun je de desktopweergave van een site opvragen. En daarmee komt de layout zoals wij de Sites-omgeving van Office 365 graag willen tonen weer in beeld. Handig om te weten toch?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten