maandag 2 november 2015

3 relevante manieren voor het gebruik van bloggen in het onderwijs

Morgen organiseer ik de tweede ambassadeursdag voor de ict-ers van SCOH. Ooit gestart onder de vlag van Kennisnet, en daarom heet het nog steeds het ambassadeursproject.

Omdat er morgen een gepland onderdeel tussenuit valt, ga ik zelf een half uurtje iets vertellen over bloggen in het onderwijs. En als ik daar nou toch over aan het nadenken ben, schrijf ik het maar meteen hier op.

Grofweg zal mijn presentatie neerkomen op het behandelen van de volgende drie punten:

1. Bloggen voor je persoonlijke ontwikkeling
Hier gaat het erom dat je schrijft over onderwerpen die jou interesseren, waar je veel over weet en waar je meer over wilt weten. Door 'publiek' te schrijven moet je meer nadenken over wat je opschrijft, dan wanneer je het alleen voor jezelf doet. Tegelijkertijd bouw je aan je netwerk, heb ik gemerkt. Want op een zeker moment ga je reacties krijgen en met steeds meer mensen in gesprek over wat je schrijft.

2. Bloggen inzetten in het leerproces
Bloggen kun je ook heel goed inzetten in het leerproces. Als je leerlingen laat bloggen kun je dat doen met de reden dat ze hun portfolio zichtbaar maken. Wat hebben ze gemaakt, gecreƫerd? Waar zijn ze trots op? Wat zouden ze de volgende keer anders doen? Laat ze bijvoorbeeld een foto posten van een werkstuk en laat ze daarop reflecteren.
Een andere manier van inzetten is om de leerlingen elkaar van feedback te laten voorzien. Je laat een bepaalde opdracht die ze op het blog moesten maken (een stelopdracht bijvoorbeeld) door middel van een set vooraf gedefinieerde criteria beoordelen. Hiervoor kun je overigens uitermate goed rubrics gebruiken.

3. Bloggen als tool voor oudercommunicatie
De derde optie die je hebt om een blog in te zetten is die als communicatietool. Het is gewoon leuk om ouders en belangstellenden op de hoogte te houden van het reilen en zeilen in je klas. Een blog is een laagdrempelige manier om dat voor elkaar te krijgen. Uiteraard kun je hetzelfde bereiken met een pagina op de website van de school die je regelmatig bijhoudt, of via een app als Klasbord. Maar bloggen is ook zeker geschikt als je iets 'meer' wilt.


Ik ben benieuwd wie deze post al gelezen heeft voordat ik morgen begin met de presentatie. :-)



2 opmerkingen:

  1. Ik heb 'm gelezen ;-). Zie ook mijn redenen: http://www.te-learning.nl/blog/terugblik-op-exact-12-jaar-bloggen/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te lezen!
    Ik trek namelijk tegenwoordig de kar van de voormalig mbo Kennisnet ambassadeurs, nu onder de vlag van saMBO-ICT, waar ik voor werk.
    Dus ook ik heb je blog gelezen en wens je veel succes met je presentatie.

    Reden 4 voor mij om te bloggen is dat ik het gewoon geweldig vind om dingen die ik ontdek te delen met anderen en daar is een blog uitermate geschikt voor!

    BeantwoordenVerwijderen