zondag 17 januari 2016

9+ aanbevolen apps voor kleuterklassen met iPad

Zoals ik afgelopen woensdag al schreef, was ik maandag op de school van mijn kinderen om hen van advies te voorzien over het gebruik van iPads in de klas. De vraag welke apps te gebruiken kwam al snel op tafel. Ik had hen toen beloofd om een lijstje te maken van apps waarvan ik vind dat ze geschikt zijn voor gebruik in kleuterklassen. Onderstaand lijstje is niets meer en niets minder dan dat.

Letterschool
Een app voor ontluikende geletterdheid en schrijven. Mijn eigen kinderen hebben er op de kleuterleeftijd veel plezier van gehad wanneer ze thuis op de iPad mochten.

Letterlegger
Geschikt voor 'snelle' kleuters op het gebied van lezen. Eigenlijk een ondersteunende app voor leerlingen in groep 3, maar mijn inziens ook prima in de kleuterklas in te zetten. Het is een app van Zwijsen die prima past bij de gehanteerde methode.

Rompompom ik leer letters
Ook een app van Zwijsen. Zij geven een maandblad uit met de naam Rompompom. Het figuurtje begeleid jonge kinderen met allerlei spelletjes rondom letters en woordjes. Aardig is bijvoorbeeld het spelletje waarbij de gyroscoop van de iPad gebruikt wordt om kaartjes in het juiste kistje te 'schudden'.

Lego Friends Story Maker
Van Lego is er een hele rits aan apps te downloaden. De meeste zijn gewoon leuk voor thuis voor simpel vermaak. De Story Maker van Lego Friends is mijn inziens ook educatief in te zetten bij taalonderwijs. De kinderen kunnen op een vrij eenvoudige manier een verhaal in elkaar zetten en opnemen. Je zou het daarna via een Apple TV kunnen laten zien aan de klas.

Kodable
Voor kleuters (en juffen) die de eerste stappen willen zetten met een programmeerleerlijn. De bedoeling is dat je een pluizig bolletje een bepaald pad laat volgen door vooraf de route die hij moet nemen te programmeren. De opdrachten worden al gauw steeds moeilijker waardoor leerlingen leren om stapsgewijs vooruit te denken.

Slate Math
De beste rekenapp die ik ooit gezien heb. Ontwikkeld onder regie van een Israëlische computerwetenschapper. De meeste rekenapps begeven zich op het gebied van automatiseren en 'stampen'. Deze app werkt aan het inzicht en begrip. De app is zo omvangrijk dat ik de gelegenheid nog niet heb gehad om alles helemaal te bekijken. (Mijn dochter overigens wel, hoor.)

Matrix game 3
Hiervan bestaan eigenlijk drie apps die opklimmen in moeilijkheid. De bedoeling is dat de kleuters een kaartje op de juist plek in een matrix neerleggen. Hoewel ik denk dat het sommige kleuters snel kan vervelen, ben ik ook van mening dat het een goede oefening is. En ze krijgen direct feedback op wat ze neerleggen. Beter dan dezelfde oefening op papier in ieder geval. (Matrix game 1, Matrix game 2.)

Bobo vormen en kleuren
Van de lijn Bobo zijn er meerdere educatieve apps. Net als het tijdschrift zitten deze apps boordevol zinvolle spelletjes. Vormen en kleuren is maar één van de vele apps van Bobo.

Jop gaat slapen
Eigenlijk geldt hetzelfde voor de serie van Jop. Dat zijn eigenlijk een soort interactieve prentenboekjes waarin een bepaald thema centraal staat. Jop is een giraf die een hoop meemaakt. En de kleuter wordt daar deelgenoot van. Ondertussen leert Jop hem van alles.


Zoals gezegd is dit maar een lijstje dat ik toevallig heb samengesteld toen mijn kinderen zelf in de kleuterperiode zaten. Maar ik heb ook maar één mening. Als een school aan de slag gaat, is het zinvol om met zoveel mogelijk collega's op zoek te gaan naar geschikte apps. Daarbij zou ik willen aanbevelen dat je eerst op een rij zet voor welke vakgebieden of thema's je geschikt materiaal zoekt, en waar dat materiaal aan moet voldoen. Dat zoekt een stuk makkelijker.
En maak daarbij gebruik van de kennis van velen: bijvoorbeeld een platform als Eduapp.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten